The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, July 28, 2009

BERMALAM DI LENGKOK RAPAT SETIA

Tuesday, July 28, 2009
Bookmark and Share
Aku rasa sedikit pelik dengan kursus yang aku lalui kali ini sebab, di jalankan selama dua hari tetapi tidak disediakan penginapan. Lagi pelik, tak ada elaun lojing atau hotel! Ertinya boleh claim perjalanan pergi dan balik. Bermalam... tidur lah kat mana-mana yang patut.Aku teringat kes yang lebih kurang sama masa aku ikuti kursus di bawah Prestariang, iaitu BTBTN (?). Kursus dua minggu tetapi boleh claim masa datang (hari pertama) dan balik masa hari terakhir minggu kedua. Seolah-olahnya aku tak balik-balik selama dua minggu. Tetapi... tempat tinggal tak ada pulak!
Bukanlah aku nak memperbesar bab boleh claim atau tak... cuma macam ada yang tak kena dengan pakej kursus kali ini... Sedangkan kakitangan kerajaan boleh atau dibenarkan membuat tuntutan yang munsabah mengikut pekeliling yang ada.
Oklah... tolak tepilah isu tersebut. Jadi, aku terpaksa menggunakan talian hayat yang ada lah... Apa lagi aku call lah paman aku (adik emak) yang duduk kat Rapat Setia... Hehe... kalau dia kata aku nih, bila terdesak baru nak cari dia ... apa nak buat... Tak gitu... Aku pun dah lama tak jumpa dia. Ialah last ada kot dua tiga tawun lepas... Kalau tak silap masa aku renew licence jurulatih BSMM kat Wisma BSMM, Ipoh.
Oleh sebab paman aku tu ada dua tiga hal yang kena dibereskan... aku pun tak tergesa-gesa nak kerumahnya. Akal aku dah semakin panjang bila aku tak bimbang sesat-larat... Lepas keluar dari Hill City, aku nak cari masjid untuk solat... Aku search utility komuniti yang ada... ada sebuah masjid sejauh 1.6 km iaitu di Kg Sg.Rokam... Aku pun terus ke situ.
Selepas solat aku terfikir plak nak ke Green Town Mall... Nak cari buah tangan sikt dan jumpa "kawanku"... Dari masjid aku terus ikut navigator aku terus ke GTM. Sedikit sebal apabila jalan agak jam... Tetapi aku ikut sahaja sehinggalah sampai. Cuma aku terpaksa parkir kereta kat bawah GTM sebab kat luar nampaknya tak nampak ada ruang parking. Semasa keluar dari basement parking, aku respect kat navigator aku nih... dia punya direction very accurate beb! Sampai aku tertanya-tanya eh... jalan depan nih boleh masuk ke? Tapi akhirnya aku berjaya keluar dari GTM tanpa sebarang masalah. Sampai kat rumah paman aku sekitar 6.30 petang.
Malamnya aku diajak makan luar... Paman dan bibik aku kata nak ajak makan kat Restoran Nasi Lemak Ayam Kampung, Jalan Ali Pitchay, Ipoh... Depa kata best! Aku pelawa paman aku drive keter... sebab aku tak on navigator aku. Dia kata ok... jalan terus jer... Tapi tahu-tahulah aku nih... Jenuh dia bagi arahan!
Wah... makin lama makin ramai orang datang ke Restoran tu... Mula-mula (mungkin hujan renyai-renyai turun) tak ramai lagi... Menunya ok sangat lah... Ayam kampungnya memang kaw! Teringat masa kat kampung dolu-dolu... Aroma ayamnya memang sangat mencairkan alir liur... Cuma nasik lemaknya agak sikit... Aku order lagi nasi kosong dengan sup ayam kampung... Fuh! supnya, wa cakap lu... raanya ala-ala sup ekor! Nantilah bila ada masa yang sesuai... aku bawak anak-anak bini aku datang... Kira lah;
Nasi Lemak Ayam Kampung 2 x RM6.00 = RM12.00
Nasi Lemak Ayam Merah 1 = RM 5.00
Sup Ayam Kampung 2 x RM6.50 = RM13.00
Nasi Putih 2 x RM1.20 = RM 2.40
Air Tembikai Kecil 1 = RM 3.50
Limau Ais Kecil 2 x RM1.70 = RM 3.40
Kopi CNI 1 = RM 2.20
JUMLAH = RM41.50
Apa lagi lepas kekenyangan kami pun balik lah... Kali ini aku nak tunjukkan pada paman dan bibik aku tu... kehebatan navigator. Setelah set nak balik.. aku terus follow arahan navigator... Paman dan bibik aku terkejut apabila navigator aku tu bawak kami ikut jalan yang lengang! Kata Paman aku... kalau ikut idea dia... memang akan tempuh kesesakan jalan raya. Lu pikirlah sendiri!!

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template