The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, July 12, 2009

CERITERA DUKA NATRAH...

Sunday, July 12, 2009
Bookmark and Share
Kali pertama aku mendengar nama Natrah atau Maria Herthog ni, kalau tidak silap semasa aku di tahun dua di UM. Aku ada ambil kertas Prof. Datuk Muhammad Abu Bakar. Tahu juga serba sedikit tentang rusuhan orang-orang Melayu di Singapura pada tahun 1950.
Selepas habis belajar cerita itu terus pendam daripada ingatanku.. Tiba-tiba meletus balik bila cerita Aishah Bukhari muncul pada lewat 1990an. Tema yang lebih kurang sama iaitu dua orang gadis Islam yang kemudiannya menganut agama Kristian. Walau bagaimanapun jika diteliti secara sedikit mendalam, ternyata berbeza. Persis bumi degan langit. Jika Aishah dengan sukarela memrtadkan dirinya dengan mengikut teman lelakinya yang beragama Kristian Katolik, Natrah terpaksa dipisahkan dengan agama Islam dan sekali gus suaminya melalui keputusan mahkamah.
Cerita pilu ini mengetuk gegendang telingaku sekali lagi sewaktu aku dalam perjalanan ke sekolah pada hari khamis lalu. Aku sedikit lupa dengan riwayat Maria Herthog ini, lantaran ia pendam buat sekian lama. Namun, bila aku baca akhbar hari ini, tulisan Hazizah Che Sab (Berita Minggu 12 Julai 2009) ternyata ada ceritera pilu yang tak pernah aku baca sebelum ini. Walhal ceritera-ceritera itu telah dimuat dalam Dewan Masyarakat lewat 1980-an lagi.
Cuma apa yang aku ingin nyatakan di sini, ialah tentang kejamnya undang-undang dunia memisahkan perasaan cinta dua insan yang akhirnya perasaan itu dipendam sehingga akhir hayatnya. Tetapi jauh di sudut hatiku, tertanya-tanya bagaimaakah perasaan bekas suaminya, Mansur Adabi? Apa yang tercatat dalam tulisan itu hanyalah kebahagiaannya selepas berkeluarga baru...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template