The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, July 19, 2009

BERKONGSI APLIKASI WEB 2.0

Sunday, July 19, 2009
Bookmark and Share
Kalau Tn.Hj.Nazri Md Saad, Pengarah pusat ICT UPSI aka YDP PIBG sekolah aku tahu, hari ini aku berkongsi maklumat dengan guru-guru penasihat serta pegawai-pegawai BSMM kawasan Tg.Malim/Slim River pasal web 2.0 tentu beliau susah nak percaya. Entahlah ini mungkin gara-gara posting yang aku tulis selepas LaDaP tempoh hari. Bila AJK BSMM Cabang Tg.Malim/Slim River ada yang terbaca posting tersebut, sudahnya... depa pun mintak aku buat inhouse training.
Payah gak nak "goreng" dalam masa 2 jam nih... Apa yang aku nak buat! Itulah antara perkara yang berlegar-legar dalam minda aku sejak OC Latihan menelefon aku beberapa hari lepas. Malam tadi, aku "tanya" kat "Lebai" Google. Oh... baru aku tahu... rupanya blog juga merupakan antara aplikasi web 2.0. Wah... aku ada banyak idea nak cakap pasal blog lah...
*********************
Sekali lagi masa menyelamatkan aku. Bengkel Pembinaan Modul Pengajaran BSMM tu bermula agak lewat sebab sarapan tak ready lagi... Pukul 9.15 baru mula. Sejam suku lebih lewat daripada masa yang sepatutnya. Aku bermula dengan slaid yang aku muat turun dari Pak Lebai tu... Perbezaan antara web 1.0 dan web 2.0... Dan, contoh yang paling mudah ialah blog aku lah...
Lepas tu aku beralih kepada Google Cocument. Aku hanya sempat menjelaskan bagaimana nak upload dan create words document. Selebihnya tak dapat sebab internet conectivity very slow. Itu pun aku bukak dua tiga windows serentak untuk lebih lancar. Kalau satu lepas satu lagilah lama. Aku tahu itu bukan idea yang terbaik, tetapi memandangkan internet yang lembab... aku terpaksa lakukan. Aku teringat kata guru IT kat sekolah aku kata..
"Komputer ni sebenarnya secara prinsipnya membuat kerja satu lepas satu... Sebab tu bila kita klik macam-macam, lama-lama dia hang..."
Aku berhenti sekitar 10.15 pagi. Lebih kurang sejam. Dalam hati ada gak nak masuk Twitter. Tapi lupakanlah... kalau internet slow macam nak mamposs! Geram gak... Wireless broadband ni walaupun katanya dia punya speed 3.6 mbps... Tak lawan 1 mbps Streamyx broadband! Aku memang tak puas hati langsoong dengan performance wireless broadband yang aku langgan dengan harga RM98 sebulan nih... Aku tengah nak survey performance Maxis plak lepas nih... sebab kat sekolah ada kawan yang pakai Maxis broadband...
Pada hujung sesi ada seorang guru mintak aku tunjukkan cara nak create blog. Aku sempat tunjuk sikit. Itupun tak masuk bahagaian sign up Gmail... Aku bagi tahu... tang tu kena sign up dulu. Bab blogger.com ni tak payah sangat.
Akhirnya, aku tak pasti sejauh manakah keberkesanan perkongsian aku tu... Sebab, ada tiga generasi yang duduk kat majlis tu. Pertama otai-otai BSMM, ada yang dah pencen. Hehe.. ada yang tak pernah sentuh pc atau laptop. tapi aku tabik gak... ada yang kata akan belajar! Cayalah! Kedua orang yang lebih kurang umur aku. Yang ni kebanyakannya cikgu-cikgu sekolah. Taklah buta ICT. Cuma, mungkin tak biasa dan masih tak rasa perlu ada blog. manakala generasi ketiga, budak lepasan sekolah. Depa lebih advance lah... Cuma disebabkan tak ada internet conection (sebab depa taka da wireless broadband...) tak boleh lah explore lebih-lebih.
Aku rasa kalau nak lebih mendalam pasal blog ni.. kena ada kursus khas membina blog. Dan orang yang perlu berkongsi maklumat tentang ini semua ialah SU Cabang Tg.Malim/Slim River. Buat masa nih dia mengurus 8 buah blog! Termasuk blog BSMM Cawangan Perak dan Cabang Tg.Malim/Slim River dan blog-blog peribadi. Aku tolong-tolong sebagai "pelakon tambahan" buleh lah...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template