The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Wednesday, June 10, 2009

UPSI KEKURANGAN BAKAL GURU BUKAN MELAYU DAN LELAKI

Wednesday, June 10, 2009
Bookmark and Share

10/6/2009 6:15pm
KUALA LUMPUR 10 Jun — Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Datuk Dr Aminah Ayob hari ini melahirkan kebimbangan mengenai kekurangan bakal guru di kalangan bukan Melayu dan lelaki di universiti itu.
Katanya daripada 4,800 pelajar di universiti itu, hanya 20 peratus daripada mereka terdiri daripada pelajar bukan Melayu dan 23 peratus pelajar lelaki.
“Kami sendiri gagal mengenal pasti kenapa perkara ini berlaku. Tetapi mungkin disebabkan perbezaan kecenderungan dan minat antara kaum itu sendiri.
“Malah di universiti kami, pelajar-pelajar bukan Melayu kebanyakannya mengambil program tertentu seperti perniagaan dan ekonomi serta sains dan teknologi,”katanya
ketika mempengerusikan Majlis Dialog UPSI Bersama Media, di sini, hari ini. - Bernama

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Kurang Bakal Guru Bukan Melayu

Kurangnya minat kaum Cina dan India menjadi guru telah sekian lama disedari. Hakikat ini semakin ketara dalam kalangan kaum Cina. Mereka bukan sahaja tidak minat menjadi guru, malah dalam kebanyakan profesion perkhidmatan awam juga kelibat mereka sukar ditemui. Pernah suatu ketika disarankan agar usaha yang lebih serius dilakukan bagi menambat minat kaum Cina memasuki bidang kepolisan. Dalam kalangan kaum India isu ini tidaklah seserius apa yang berlaku dalam kalangan kaum Cina. Mereka dilihat masih berminat untuk menjadi guru sains, matematik dan mata pelajaran bahasa Tamil serta Kesusasteraan Tamil.

Mungkin, faktor utama yang menyebabkan fenomena ini berlaku adalah berkaitan dengan minat. Minat yang menurun berpunca daripada persepsi mereka yang rendah terhadap profesion keguruan. Terlalu konvensional dan sterotaip. Lantas tidak mencabar serta nilai pulangan ekonomi yang agak rendah atau tidak berbaloi. Mereka lebih berminat menceburi kerjaya yang lebih profesional serta berpendapatan lumayan.

Bagi kaum Cina, mereka lebih berminat dalam bidang perniagaan. Berniaga sendiri lebih mudah. Tidak perlu akur serta taat kepada peraturan-peraturan serta etika yang kadang-kadang amat merimaskan. Lebih-lebih lagi jaringan perniagaan dalam kalangan kaum Cina sememangnya telah kukuh sejak zaman berzaman. Banyak bidang perniagaan yang telah mereka warisi secara tradisi. Umpamanya bidang insuran dan perbankan.

Selain daripada itu, tidak semua orang boleh menjiwai personaliti seorang guru. Disiplin diri yang tinggi dan bersedia menjadi role model kepada para pelajar juga dilihat menjadi penyebab kepada kurangnya minat kaum bukan melayu terhadap profesion keguruan.

Kurang Bakal Guru Lelaki

Ada gurauan nakal bila melibatkan isu mengapa hanya 30% pelajar lelaki di universiti...

"Mereka kata ramai dah masuk USM!"

"Bagus lah kalau macam tu! " Tapi kat USM pun sekitar itu juga peratus pelajar lelaki.

"Bukan Universiti Sains Malaysia lah.... "

"Habis tu?"

"Universiti Serenti Malaysia lah..."

"Huh!"

Jadi maksud gurauan di atas, kepupusan pelajar lelaki untuk menjadi guru pelatih juga dilihat ada kaitan dengan fenomena ramainya kaum adam yang menjadi penghuni di pusat-pusat serenti. Entahlah... fikirlah sendiri!

Kurangnya guru lelaki di sekolah memang amat dirasai. Terutamanya bila melibatkan aktiviti sukan. Senang cakap, bila sukan tahunan. Tenaga guru lelaki amat diperlukan. Untuk menggaris line balapan, menaikkan khemah dan pelbagai tugas lain.

Keadaan akan menjadi lebih serius apabila guru-guru perempuan cuti bersalin selama 60 hari. Bayangkan kalau guru perempuan di sebuah sekolah mencecah 80%! Bukan semua guru yang cuti bersalin dapat guru ganti. Maka kekosongan masa lantaran cikgu yang cuti bersalin itu terpaksa diisi dengan guru-guru yang ada.

Berkualitikah Guru-Guru Pelatih Lelaki yang Ada?

Ini pun satu isu lagi... Belum tentu guru-guru pelatih lelaki yang ada ini berkualiti. Bila peluang menjadi guru lelaki jauh lebih mudah dan kurang persaingan berbanding guru perempuan, maka satu soalan yang timbul ialah berkualitikah guru-guru pelatih lelaki yang ada di IPTA atau di IPG sekarang ini? Jika berkualiti... mengapa ada lagi "lelaki lembut" sudah terlepas ke sekolah? Bagaimanakah mereka ini hendak dijadikan role model yang positif di sekolah? Malah jika tidak segera ditangani masalah ini, besarlah portensinya mereka ini akan menjadi fenomena baru di sekolah.

Kebanyakan guru pelatih lelaki masa kini terikut-ikut pengaruh fesyen artis semasa. Daripada fesyen rambutnya yang "pacak"sehingga kasutnya yang ranggi menajdi trend terkini. Rasanya kalau di UPSI memang ada etika berpakaian guru... tetapi ramai juga yang menganggap di sekolah (semasa praktikum) mereka boleh berpakaian mengikut citarasa mereka sendiri. Sekali lagi ia akan menjadi ikutan kepada para pelajar di sekolah.

Kesimpulan

Oleh sebab dua perkara yang dibincangkan ini melibatkan antara kualiti dan kuantiti guru lelaki dan bukan Melayu ia amat sukar ditangani secara tuntas. Seperti kata pepatah "hendak diluah mati emak, hendak ditelan mati bapak" Jika pengambilan guru bukan Melayu dan Lelaki diambil secara mudah, bilangan mereka tentunya lambat laun akan bertambah. Tetapi, adakah dengan bertambahnya bilangan mereka akan menyebabkan bidang pendidikan bertambah berkualiti atau sebaliknya?

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template