Secara asasnya saya bersetuju dengan apa yang dicadangkan oleh Prof Madya Dr Norhisham Osman tentang perlunya kurikulum di IPG dirombak agar dapat melahirkan guru-guru bahasa Inggeris yang berkesan di sekolah.
Walau bagaimanapun saya ingin mencadangkan agar bukan setakat di IPG malah di seluruh IPTA atau IPTS yang menawarkan program pendidikan bahasa Inggeris turut merombak kurikulum pengajaran bahasa Inggeris mereka.
Apa yang sangat diperlukan buat masa ini ialah asas grammar yang mantap dan bukan sekadar untuk berkomunikasi sahaja. Biarlah komunikasi yang terhasil nantinya hasil daripada tatabahasa yang betul dan cantik.
Hakikat ini lama-kelamaan dilihat akan menjadikan pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris (PPSMI) tidak lagi signifikan. Apa yang perlu ialah memantapkan penguasaan bahasa Inggeris yang betul daripada semua aspek berbanding hanya menggunakan bahasa Inggeris bagi menyampaikan ilmu matematik dan sains tanpa menitikberatkan aspek tatabahasanya.
Saya melihat langkah merombak kurikulum bahasa Inggeris di pusat-pusat pengajian pendidikan agar lebih efektif sangat baik kerana sesuatu perubahan yang sangat praktikal mestilah bermula dari atas ke bawah. Hal ini tidak berlaku sewktu PPSMI hendak diimplimentasikan. Cikgu dikehendaki mengikuti kursus intensif beberpa bulan sebelum PPSMI dijalankan... Jadi kadang-kadang, murid dan guru sama-sama belajar menggunakan bahasa Inggeris.
0 PANDANGAN:
Post a Comment
TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...