The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, June 11, 2009

ROMBAKAN KURIKULUM DI IPG

Thursday, June 11, 2009
Bookmark and Share
Secara asasnya saya bersetuju dengan apa yang dicadangkan oleh Prof Madya Dr Norhisham Osman tentang perlunya kurikulum di IPG dirombak agar dapat melahirkan guru-guru bahasa Inggeris yang berkesan di sekolah.
Walau bagaimanapun saya ingin mencadangkan agar bukan setakat di IPG malah di seluruh IPTA atau IPTS yang menawarkan program pendidikan bahasa Inggeris turut merombak kurikulum pengajaran bahasa Inggeris mereka.
Apa yang sangat diperlukan buat masa ini ialah asas grammar yang mantap dan bukan sekadar untuk berkomunikasi sahaja. Biarlah komunikasi yang terhasil nantinya hasil daripada tatabahasa yang betul dan cantik.
Hakikat ini lama-kelamaan dilihat akan menjadikan pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris (PPSMI) tidak lagi signifikan. Apa yang perlu ialah memantapkan penguasaan bahasa Inggeris yang betul daripada semua aspek berbanding hanya menggunakan bahasa Inggeris bagi menyampaikan ilmu matematik dan sains tanpa menitikberatkan aspek tatabahasanya.
Saya melihat langkah merombak kurikulum bahasa Inggeris di pusat-pusat pengajian pendidikan agar lebih efektif sangat baik kerana sesuatu perubahan yang sangat praktikal mestilah bermula dari atas ke bawah. Hal ini tidak berlaku sewktu PPSMI hendak diimplimentasikan. Cikgu dikehendaki mengikuti kursus intensif beberpa bulan sebelum PPSMI dijalankan... Jadi kadang-kadang, murid dan guru sama-sama belajar menggunakan bahasa Inggeris.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template