The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, June 11, 2009

MALANG TIDAK BERBAU...

Thursday, June 11, 2009
Bookmark and Share
Benarlah pepatah Melayu ada menyebut, "malang tidak berbau".
Semoga peristiwa menyayat hati sebegini tidak akan berlaku lagi pada masa-masa yang akan datang. Namun seberat-berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Siapa menduga dalam sekelip mata anak kecil berusia 3 tahun ini meninggalkan keluarganya buat selama-lamanya. Biarpun seribu sesalan menusuk-nusuk kalbu, biar ratapan hiba memenuhi ruang bersama turun-naiknya nafas tidak mampu menepis ketentuan Ilahi.
Buat kita yang melihat dan mendengar cerita sayu ini, sama ada turut pasrah kepada qada' dan qadar atau menyesali kecuaian si ayah yang tidak mengunci kereta sejurus sampai di rumah tersebut. Namun jika diteliti secara halus, mengapa si ayah cuai pada kali ini, atau kenapa tabiat yang biasa dilakukan iaitu tidak pernah mengunci kereta semasa berada di rumah tetapi pada kali ini nyawa anak jadi galang gantinya...
Mungkin ada benarnya juga orang menyebut, "kita selalu bernasib baik, tetapi sekali kita tidak bernasib baik nescaya besarlah musibahnya kepada kita..."
Akhirnya, sebagai insan yang percaya kepada ketentuan Ilahi tentunya berkata "sesungguhnya ajal, maut, jodoh dan pertemuan ditangan-Nya jua." "Sesungguhnya setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya. Berdoalah kita agar keluarga En.Mustafa dan Pn.Mimi Azura akan tabah dalam menjalani ujian daripada Allah S.W.T. Semoga ia menjadi teladan yang besar kepada kita.
Pertama, pastikan kereta dikunci sejurus sampai ke rumah yang dituju. Terutama jika rumah itu bukan rumah kita sendiri. Hal ini kerana anak-anak biasanya tidak selesa dengan rumah tersebut lalu memilih untuk berada dalam kereta ayahnya.
Kedua, jangan terlalu yakin anak dalam keadaan baik jika kita tidak mendengar suaranya. Justeru, apabila terasa tidak terdengar suaranya cepat-cepat memanggil namanya. Jika tiada respon, segera mencarinya.
Ketiga, selalu pesan kepada anak-anak yang lebih dewasa agar jangan leka menjalankan tugas sendiri sehingga lupa melihat-lihat adik-adiknya yang masih kecil.
Namun, biarpun secekap mana pun persediaan kita sesungguhnya kita kena yakin bahawa, "kita hanya merancang, Allah yang menentukan". Al Fatihah.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template