The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Thursday, June 18, 2009

RESEARCH AND DEVELOPMENT DAN KOLOKIUM

Thursday, June 18, 2009
Bookmark and Share
Hari ini aku menempa sejarah peribadi yang tersendiri. Kekadang aku hampir tak percaya bahawa aku mengajar kertas Research and Development dan Kolokium dalam kalangan pelajaran tingkatan enam. Sejak sekian lama mengajar di tingkatan enam, tak ada terlintas nak bantu pelajar-pelajar ni buat penyelidikan dan pembangunan dan akhirnya laporan kajian tersebut dibentangkan dalam satu kolokium.
Masih terlalu awal untuk melihat sejauhmanakah perkenalan para pelajar aku dengan R&D akan menghasilkan satu atau beberapa buah tangan yang layak dikategorikan sebuah kajian ilmiah. Hal ini kerana ia satu tugasan yang agak payah. Lebih-lebih lagi apakah 'imbuhan' yang mereka akan dapat apabila kajian tersebut berjaya dijalankan. Ada markah ke... dalam pengiraan CGPA. Kalau didasarkan kepada apa yang sedang berlangsung di tingkatan enam atas, memang tak ada apa-apa lah! Kalau serupa itulah hakikatnya, jenuh lah memaksa bebudak tu buat tapi akhirnya tak kemana juga...
Petang tadi aku bersama seorang guru mendedahkan tentang worldview bidang kajian kepada para pelajar kelas sains. Daripada konsep-konsep asas kajian pendidikan sehingga jenis-jenis kajian serta perbezaan antara kajian secara kualitatif dan kuantitatif. Aku nampak bebudak memang blur dengan apa yang aku sampaikan. Sememangnya aku tak aspek jauh-jauh... sebab aku dulu pun ambik masa nak faham bagaimana nak buat penyelidikan. Bila buat tesisi barulah agak clear. Jadi bila budak secara purata memberi skala 2 hingga 4 (1 paling rendah dan enam paling tinggi), aku rasa oklah. Lagipun penjelasan dan kuliah aku dibantu dengan LCD projektor.
Aku nampak, sekurang-kurangnya para pelajar tersebut agak jelas apa yang dinamakan kajian dan bagaimana ia harus dimulakan. Aku bernasib baik kerana cikgu yang bersama-sama aku tu berkebolehan dalam menjalankan kajian secara kuantitatif. Justeru, aku melihat ia menjadi pelengkap kepada pengetahuanku yang agak cetek dalam paradigma penyelidikan secara kuantitatif.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template