The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Wednesday, June 17, 2009

NUTP: CADANG PRAKTIKUM 6 BULAN...

Wednesday, June 17, 2009
Bookmark and Share
Nampaknya dalam seminggu dua ini media massa begitu rancak memperkatakan beberapa perkara berkaitan dengan bidang pendidkan. Rasanya titik mulanya apabila rakyat dipersilakan untuk menyatakan pandangan berkaitan gagasan idea Menteri Pelajaran untuk mewajibkan lulus bahasa Inggeris di peringkat SPM.
Komen-komen yang diutarakan berlegar kepada baik dan buruknya idea tersebut kepada semua pelajar tidak kira sama ada di bandar atau luar bandar.
Perbincangan berkaitan pelaksanaan di sekolah banyak memperkatakan tentang perlunya guru yang berkuaiti mengajar mata pelajaran bahasa Inggeris. Bukan itu sahaja, malah ada yang mencadangkan agar penekanan kepada aspek tatabahasa bahasa Inggeris perlu dititikberatkan, bukan sekadar aspek komunikasi sahaja.
Aspek kualiti guru ini nampaknya menjadi topik hangat yang masih diperbincangkan sehingga kini. Lalu sebagai agensi kerajaan di bawah KPM yang bertanggungjawa dalam melatih guru-guru, pihak BPG akan melaksanakan pemanjangan tempoh latihan KPLI selama 18 bulan mulai tahun 2010 bagi memastikan guru-guru yang akan dihasilkan nanti lebih berkualiti.
Namun, pihak NUTP yang pada awalnya agak lantang mempertikaikan langkah tersebut akhirnya 'berlembut' dan menerima idea tersebut sambil mencadangkan agar tempoh latihan di IPGM dikekalkan selama setahun tetapi tambahan masa yang lebih lama iaitu selama 6 bulan di sekolah semasa praktikum.
Secara umumnya saya berpendapat memanjangkan masa guru-guru pelatih di sekolah semasa praktikum dilihat satu cadangan yang baik. Mereka akan lebih berpeluang menimba ilmu keguruan dalam tempoh yang agak panjang. Bermula dengan bagaimana membuat persiapan sebelum masuk ke kelas sehinggalah penglibatan dalam aktiviti kokurikulum. Walau bagaimanapun saya ada beberapa cadangan bagi menambah baik lagi kualiti pengisian tempoh masa selama enam bulan itu.
Pertama, masa praktikum sebaiknya pada enam bulan pertama sesi persekolahan. Oleh itu guru-guru pelatih akan terlibat dalam banyak aktiviti kokurikulum. Pada masa itulah kajohanan sukan tahunan sekolah akan berlangsung, mesyuarat agung PIBG, mesyuarat-mesyuarat kurikulum dan kokurikulum, penyusunan kelas, peperiksaan pertengahan tahun dan sebagainya. Melalui penglibatan guru-guru pelatih dalam pelbagai aktiviti tersebut akan membolehkan mereka memahami selok-belok pengurusan sesuatu aktiviti atau program. Lagipun jika guru-guru pelatih menjalani praktikum semasa separuh kedua sesi persekolahan banyak aktivti kokurikulum telah selesai. Guru-guru sibuk dengan aktiviti menghabiskan sukatan pelajaran sambil menjalankan aktiviti ke arah peperiksaan. Oleh itu tidak banyak ilmu serta maklumat yang dapat ditimba.
Kedua, guru-guru pelatih diiwajibkan menjadi guru kelas. Melalui langkah ini, guru-guru pelatih akan berpeluang mendalami ilmu berkaitan pengurusan kelas yang berkesan. Mereka akan belajar bagaimana mengisi buku rekod kehadiran sehinggalah mengisi resit-resit bayaran sekolah. Melalui kapasiti sebagai guru kelas, mereka akan cuba mengendalikan kes-kes yang berkaitan dengan ketidakhadiran, disiplin dan sebagainya.
Ketiga, pemantauan hendaklah mencakupi pelbagai bidang disiplin. Ini bermakna pencerapan bukan hanya melibatkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran semata-mata. Para pensyarah dibantu dengan guru-guru turut mencerap setiap orang guru pelatih sewaktu mereka mengadakan aktiviti permainan, persatuan, unit beruniform serta aktiviti-aktiviti pengurusan dan kepemimpinan.
Keempat, guru-guru tetap yang mata pelajarannya diambil oleh guru-guru praktikum turut bersama-sama ke kelas untuk menjalankan pengajaran dan pembelajaran secara kolaboratif atau setidak-tidaknya sebagai pembimbing kepada guru-guru pelatih tersebut.
Jelasnya, jika guru-guru pelatih terus dinilai dengan menggunakan modul pencerapan semasa, biarpun tempoh praktikum dipanjangkan, saya fikir ia tidak banyak dapat meningkatkan aspek kualiti guru-guru tersebut. Justeru pihak BPG harus meneliti aspek kerangka modul latihan praktikum sebelum melaksanakan tempoh pemanjangan kursus KPLI dari setahun ke 18 bulan.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template