The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, June 16, 2009

KPLI: TIDAK SEMUA PERLU DIPANJANGKAN...

Tuesday, June 16, 2009
Bookmark and Share
Saya adalah salah seorang guru lepasan KPLI ambilan kedua pada tahun 1990. Sebelum itu kursus-kursus pendidikan di peringkat diploma pendidikan hanya diadakan di universiti-universiti awam. Terima kasih kepada menteri pendidikan pada masa itu yang mewujudkan KPLI hampir di semua maktab perguruan di seluruh negara bagi membolehkan mereka yang berminat untuk menjadi guru mendapat latihan intensif di situ.
Saya tertarik untuk menyatakan pandangan saya berhubung dengan pemanjangan tempoh latihan KPLI di IPGM selama 18 bulan. Pada hemat saya, ada asasnya pihak NUTP tidak bersetuju terhadap cadangan tersebut. Hal ini kerana bagi pelajar lepasan ijazah sarjana muda bukan pendidikan, mereka telah belajar selama empat tahun dalam bidang masing-masing. Jika ditambah setahun setengah lagi menjadikan tempoh pengajian seluruhnya mencecah lima tahun setengah. Itu tidak termasuk pelajar-pelajar lepasan SPM yang melalui peringkat diploma (3 tahun), Ijazah (4 tahun) dan KPLI (1 1/2 tahun) menjadi keseluruhannya 8 tahun setengah! Manakala para pelajar lepasan STPM pula selama tujuh tahun, iaitu (STPM) 1 1/2 tahun, Ijazah (4 tahun) dan KPLI (1 1/2 tahun)
Saya melihat keadaan tersebut akan menjadi satu faktor penolak kepada pelajar lelaki. Hal ini kerana pelajar lelaki kebanyakannya berfikir mahu segera berkerja bagi memikirkan hala tuju kehidupan mereka selepas itu. Kecuali mereka yang gagal mendapat lowongan pekerjaan selain guru. Jadi, kerjaya guru adalah pilihan terakhirnya. Jika ada peluang kerja yang lebih cepat nescaya mereka tidak akan memilih kerjaya sebagai pendiidik.
Justeru saya mencadangkan agar pihak BPG mengadakan dua kategori KPLI. Pertama, tempoh setahun bagi mereka yang mengambil kursus yang sama semasa ijazah pertama dan KPLI. Manakala tempoh 18 bulan bagi kursus yang berlainan dengan apa yang telah dipelajari semasa di peringkat ijazah sarjana muda dan KPLI. Ia seakan-akan seperti program matrikulasi setahun dan dua tahun. Oleh itu selepas seseorang pemohon itu melalui beberapa sekatan, akhirnya pihak BPG akan membuat keputusan seseorang pemohon itu akan ditawarkan ke program KPLI setahun atau 18 bulan.
Sebenarnya apabila kita memperkatakan kualiti guru, ia lebih bersangkutan dengan penguasaan terhadap ilmu. Pernah terjadi sebelum ini (sekitar 1990an) ada guru sains ditawarkan mengambil kursus bahasa Melayu kerana pada masa itu ramai graduan sains yang menganggur. Kelompok inilah yang mengalami masalah sebenarnya. Mereka seakan kehilangan punca kerana polariti ilmu yang bertentangan sama sekali. Sampai di sekolah, akhirnya mereka tidak mengajar bahasa Melayu pun! Tetapi mereka masih mampu menjadi guru yang baik kerana penguasaan ilmu yang mantap dalam bidang sains.
Soal ilmu keguruan yang terkandung dalam ilmu pedagogi itu sebenarnya tidak perlu kepada satu tempoh pengajian yang lama. Malah ia dilihat sangat berkesan jika para pelatih dapat melalui sesi pengajaran mikro dan pengajaran makro secara kerap. Di situ mereka akan berpeluang memperbaiki kelemahan kaedah pengajaran di samping kawalan kelas melalui komentar yang diberikan oleh rakan-rakan dan para pensyarah. Malangnya, oleh sebab kerenah birokrasi yang terlampau-lampau di pihak sekolah, menyebabkan pengurusan IPGM tawar hati hendak mengadakan program pengajaran makro secara lebih kerap. Hal ini akan lebih ketara lagi bagi program pendidikan yang diadakan di IPTA. Oleh sebab perbezaan kementerian antara IPTA dan sekolah berkemungkinan untuk mengadakan sekali program pengajaran makro pun amat susah sepanjang tempoh kursus DPLI (Di universiti program yang sama dikenali sebagai DPLI).
Oleh itu, melanjutkan kursus KPLI kepada 18 bulan secara total bukanlah cara terbaik dalam mengatasi dakwaan sesetengah pihak bahawa guru-guru KPLI tidak berkualiti. Malah, sekali lagi saya tegaskan di sini bahawa ia mungkin akan menajdikan jurang perbezaan jumlah guru lelaki dan perempuan semakin melebar. Hal ini kerana, kebanyakan pelajar perempuan terutamanya yang telah berkeluarga mahu menjadi guru bagi membantu mengukuhkan ekonomi keluarga.

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

Anonymous said...

ya bang Malik. Ana amat tersetuju (rosak bahasa) dengan hal ini. Bagi ana, depa ni irihati sebab guru KPLI senang dpt posting. Depa kata depa belajar lama, cuma 3 tahun, kita KPLI cam kita ni 7 tahun apa....(2 tahun mairikulasi, 4 tahun ijazah dan 1 tahun Pedagogi pendidikan). kan..kan..kan..

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template