The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, June 16, 2009

PILIHAN MUKTAMAD!

Tuesday, June 16, 2009
Bookmark and Share
Hari ini aku telah memuktamadkan pilihan untuk kekal sebagai Guru Akademik Tingkatan Enam. Lebih kurang pukul 11.00 pagi tadi aku menandatangani borang persetujuan untuk tujuan tersebut. Aku tidak terlalu pasti adakah aku akan tergolong dalam kalangan orang yang beruntung atau sebaliknya. Cuma aku rasa selesa berada di tingkatan enam setelah kembali mengajar pada tahun 2003. Sebelum itu aku pernah berkhidmat di tingkatan enam seawal 1996 sehingga 1998.. Selepas itu aku terpaksa menarik diri kerana mata pelajaran Kesusasteraan Melayu terpaksa 'tutup kedai'. Kini aku lebih 'terjamin' kerana aku mengajar mata pelajaran Pengajian Am, mata pelajaran wajib pada peringkat STPM.
Selainya aku rasa tak ada masalah dengan beban tugas sebagai "pensyarah Tingkatan Enam" ni... Cuma bab ada kuota untuk ke DG48 dan DG52 itu sahaja yang aku tak berpuas hati. Aku bercadang nak tulis kat akhbar tentang perkara tersebut agar pihak yang bertanggungjawab dapat menjawab masalah tersebut. Walau bagaimanapun aku mengharap dalam tempoh terdekat ini ada berita baik tentang tingkatan enam.
Namun hati kecilku seakan meyakinkan aku bahawa aku perlu menerima tawaran ini. Lagipun aku masih boleh memohon untuk mengisi kekosongan jawatan KUP apabila ada iklan. Cuma pada masa itu aku kena keluar daripada tingkatan enam. Tetapi jika aku tidak memilih tingkatan enam sekarang, rasanya samapi bila-bila pun aku tidak akan dapat mengajar tingkatan enam.
Cabaran berada di tingkatan enam telah mula terasa. Mulai minggu ini bermulanya masa mengajar sehingga pukul 4.00 petang! Hari ini kelas terakhir aku pukul 2.40 petang dan selebihnya ada urusan persendirian yang berkaitan dengan research. Hari khamis ini aku akan berhadapan pelajar 6 rendah sains untuk berbincang dalam bentuk tutorial bagi menjalankan kajian atau penyelidikan. Dalam kepala, ada beberapa idea yang boleh dilakukan bagi menyuburkan budaya menyelidik dalam kalangan pelajar tingkatan enam. Cuma, bagaimanakah nantinya pelaksanaan dalam kalangan pelajar masih terlalu sukar dijangka. Terasa bersyukur sangat semasa di peringkat sarjana hari itu aku memilih mode kajian sepenunya. Tentunya banyak yang boleh bantu para pelajar. Apa yang sedikit merisaukan ialah, aku hanya menguasai paradigma kajian secara kualitatif. Aku harap akan mendapat gandingan guru-guru lain yang berkebolehan dalam menjalankan kajian dengan menggunakan paradigma kuantitatif.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template