Hari ini aku telah memuktamadkan pilihan untuk kekal sebagai Guru Akademik Tingkatan Enam. Lebih kurang pukul 11.00 pagi tadi aku menandatangani borang persetujuan untuk tujuan tersebut. Aku tidak terlalu pasti adakah aku akan tergolong dalam kalangan orang yang beruntung atau sebaliknya. Cuma aku rasa selesa berada di tingkatan enam setelah kembali mengajar pada tahun 2003. Sebelum itu aku pernah berkhidmat di tingkatan enam seawal 1996 sehingga 1998.. Selepas itu aku terpaksa menarik diri kerana mata pelajaran Kesusasteraan Melayu terpaksa 'tutup kedai'. Kini aku lebih 'terjamin' kerana aku mengajar mata pelajaran Pengajian Am, mata pelajaran wajib pada peringkat STPM.
Selainya aku rasa tak ada masalah dengan beban tugas sebagai "pensyarah Tingkatan Enam" ni... Cuma bab ada kuota untuk ke DG48 dan DG52 itu sahaja yang aku tak berpuas hati. Aku bercadang nak tulis kat akhbar tentang perkara tersebut agar pihak yang bertanggungjawab dapat menjawab masalah tersebut. Walau bagaimanapun aku mengharap dalam tempoh terdekat ini ada berita baik tentang tingkatan enam.
Namun hati kecilku seakan meyakinkan aku bahawa aku perlu menerima tawaran ini. Lagipun aku masih boleh memohon untuk mengisi kekosongan jawatan KUP apabila ada iklan. Cuma pada masa itu aku kena keluar daripada tingkatan enam. Tetapi jika aku tidak memilih tingkatan enam sekarang, rasanya samapi bila-bila pun aku tidak akan dapat mengajar tingkatan enam.
Cabaran berada di tingkatan enam telah mula terasa. Mulai minggu ini bermulanya masa mengajar sehingga pukul 4.00 petang! Hari ini kelas terakhir aku pukul 2.40 petang dan selebihnya ada urusan persendirian yang berkaitan dengan research. Hari khamis ini aku akan berhadapan pelajar 6 rendah sains untuk berbincang dalam bentuk tutorial bagi menjalankan kajian atau penyelidikan. Dalam kepala, ada beberapa idea yang boleh dilakukan bagi menyuburkan budaya menyelidik dalam kalangan pelajar tingkatan enam. Cuma, bagaimanakah nantinya pelaksanaan dalam kalangan pelajar masih terlalu sukar dijangka. Terasa bersyukur sangat semasa di peringkat sarjana hari itu aku memilih mode kajian sepenunya. Tentunya banyak yang boleh bantu para pelajar. Apa yang sedikit merisaukan ialah, aku hanya menguasai paradigma kajian secara kualitatif. Aku harap akan mendapat gandingan guru-guru lain yang berkebolehan dalam menjalankan kajian dengan menggunakan paradigma kuantitatif.
0 PANDANGAN:
Post a Comment
TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...