The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, June 16, 2009

FALSAFAH DI SEBALIK LEMBUT DAN KERAS...

Tuesday, June 16, 2009
Bookmark and Share
Sebelum ingatan ini mencair dan akhirnya ia hilang dan terbang begitu sahaja, lebih baik aku nukilkan dalam ruang ini.
Sewaktu aku bertemu dengan adik bapak aku (semasa kenduri beberapa hari yang lalu), beliau ada bertanyakan aku tentang keadaan adik-beradik. Lalu aku menjawab semua ok-ok sahaja. Kemudian dia bertanya lagi, semua balik ke? Aku jawab, hampir semua balik.
Jawapan aku itu kemudiannya mencetuskan satu falsafah yang sangat mendalam terbit dari bibirnya untuk aku fikirkan. Dia kata, "kita boleh berkeras tetapi kerasnya sehingga boleh menjadi jambatan kepada orang lain... kita boleh berlembut tetapi lembutnya sehingga boleh menjadi tali kepada orang lain..."
Cerita selepas daripada itu merupakan tafsiran-tafsiran maksud yang beliau jelaskan secara umum yang akhir menjadikan satu bahan retrospektif kepadaku sehingga kini. Aku cuba melihat ke dalam diriku... memang ada benarnya. Kita perlu bertegas dengan apa yang kita putuskan sekiranya dengan ketegasan itu mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi. Maksud jambatan ialah, dengan ketegasan yang kita ambil itu akhirnya boleh menjadi penyelamat kepada orang lain. Boleh menjadi pegangan kepada orang lain. Mereka boleh terselamat daripada bahaya dan bencana yang pada peringkat awalnya mereka tdak ketahui.
Begitu juga konsep tali, bermaksud dalam kelembutan kita itu, terkandung satu sikap toleransi yang akhirnya boleh menjadi pegangan atau membantu orang lain yang sedang dilanda kekusutan.
Tetapi awas... bukan bererti ketegasan atau kelembutan itu terlalu mutlak sifatnya. Bukan keputusan sendiri malah ia perlu diperhalusi kondisinya sehingga orang yang berada di bawah kita berasa yakin dengan keselamatan jambatan yang terbentang serta tali yang perlu dipegang.
Justeru, jika kita kaitkan dengan hubungan kekeluargaan atau rumah tangga, seorang suami itu perlu berfikiran jauh untuk membawa bahtera keluarganya melalui jalan yang selamat dan terhindar daripada pecah dilanda badai samudera yang ganas! Seorang suami ada ketikanya terpaksa membuat pilihan untuk bertegas dan berlembut. Namun, kadang-kadang ia tidak difahami sepenuhnya oleh pihak isteri. Lantas suami perlu berfikir secara mendalam sama ada untuk memilih sama ada hendak bertegas atau berlembut. Namun antara keduanya itu, tidak ada nawaitu yang lain melainkan untuk memastikan suasana akan menjadi stabil akhirnya.
Seorang suami yang fikirannya sering berkecamuk serta sering dilanda ribut dalaman, pastinya sukar untuk membuat keputusan yang sersifat penuh penaakulan. Bukan sahaja fikirannya sukar dibaca oleh si isteri malah akhirnya tidak mengarah kepada ketekalan yang diharapkan akan menjadi pohon atau dahan yang bakal menjadi pelindung kepada isteri dan anak-anaknya.
Tindakan membabi buta serta emosional turut menyebabkan tindakan kita akan dipersoal oleh orang lain yang melingkungi kita sama ada daripada kalangan adik-beradik malah saudara-mara. Mereka dalam pada kita tidak sedari sedang menghakimi tindak-tanduk kita bermula daripada mereka menyedari ada yang tidak kena dalam keputusan-keputuan dan pilihan-pilihan yang kita ambil.
Itulah hakikat yang perlu difahami oleh si suami. Justeru bertepatanlah dengan kefahaman silam dan sepatutnya masa kini, bahawa suami perlu menjadi ketua dalam keluarga. Hal ini kerana secara azalinya Allah S.W.T. telah melengkapkan seorang lelaki itu dengan pakej kepemimpinan untuk nantinya (paling minimum) bagi memimpin keluarganya. Walau bagaimanapun pakej itu harus didasari kepada ilmu yang boleh memandu keluarganya ke destinasi yang diredhai-Nya.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template