The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, June 14, 2009

HARI KELUARGA KALI PERTAMA...

Sunday, June 14, 2009
Bookmark and Share
Tanpa diduga hasrat yang terpendam sejak sekian lama akhirnya menjadi kenyataan apabila program hari keluarga telah berjaya diadakan pada hari ahad di teratak ayahanda dan bonda di Sg.Nibung, Sekinchan. Memandangkan serba-serbinya ad-hoc maka aku tidak menjangkakan sesuatu yang luar biasa dan apa yang menjadi keutamaan adik-beradik hanyalah program ini akan berjalan mengikut konsep tunggu dan lihat.
Idea ini entah di mana asal-usulnya. Aku cuma diberitahu emakku bahawa ada kenduri kecil-kecilan akan diadakan pada 13 Jun 2009 (sabtu). Jadi, aku tidak menjangkakan ada apa-apa lagi program lain pada hari tersebut. Tiba-tiba tiga hari sebelum tarikh itu tiba, aku dihubungi adik iparku di BB. Dia mencadangkan agar buat sekali hari keluarga merangkap sambutan hari ibu-bapa memandangkan program seperti itu tidak pernah dibuat sebelum ini. Aku kata, ok...
Entahlah, idea nak buat hari keluarga sememangnya dah lama plan... ada satu ketika, hampir-hampir nak jadi, tetapi entah di mana aralnya (dah lupa...) akhirnya adikku yang di Ip dan SP sahaja yang dapat pergi bawak emak bapak ke Lumut (kalau tak silap..) Itulah payahnya nak menemukan adik-beradik seramai lapan orang serta ipar-duainya serentak! Hari Raya pun payah nak jumpa semuanya! Amaklumlah bagi yang dah berkeluarga hari raya pertama kena gilir...
Aku ikut sahaja apa yang dirancang oleh adik di BB... hadiah unutk emak bapak dia yang urus, dia sponsor kek (memang dia ada perusahaan kecil-kecilan buat kek...) dan dia mintak aku handle program ala-ala motivasi kat anak-anak. Hehe.. aku tak sanggup! Bukan tak pernah terlibat dalam program motivasi ni... Tapi depan anak-anak sendiri dan anak-anak buah (semuanya 19 orang) tak pernah! Aku tak sanggup anak-anak aku sengeh-sengeh nanti..... Jadi aku contact adikku di SP agar jumpa paman kami yang duduk di depan rumah emak-bapak... Dia adik emak aku! Dia pegawai di Pejabat Agama Islam di SB. Tepat sekali, itu lah orangnya!
Persiapan balik kampung agak kurang lancar. Pagi sabtu itu aku kena siapkan dulu marking paper peperiksaan pertengahan tahun yang masih belum sempurna diperiksa. Hari pertama sekolah selepas cuti ni... Tuan Pengetua nak kan laporannya untuk dibawa ke mesyuarat! Jadi, aku kena siapkan itu dulu lah... Selepas asar baru aku bertolak dari TM...
Dalam perjalanan aku tak banyak bercakap, ligat berfikir apa nak dibeli untuk program hari Ahad ini... Aku sempat singgah kat SB untuk beli sedikit hadiah! The Store masih dalam renovation... Aku menuju kat kemah agam yang terletak di depan premis The Store. Dalam masa yang singkat itu... aku sempat sambar toaster dan pergi ke kaunter balut dan bayar!
Program kenduri malam itu berjalan dengan lancar. Ia diisi dengan program tahlil serta usrah kampung. Majlis usai sekitar 10.30 malam. Semasa pengerusi majlis memulakan majlis tahllil dan usrah, dia ada sebut bahawa majlis itu diadakan untuk mendoakan keselamatan adik-adikku yang akan melanjutkan pelajaran... Adikku di Ip (anak ke-4) akan melanjutkan pelajaran ke peringkata Ph.D. ke USM, adik aku yang kedua akhir (anak ke-7) akan melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma di UiTM, Arau dan adik nombor tiga akhir (anak ke-6) sedang belajar di Kolej Komuniti di Kuala Langat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Mentari muncul menyinari pagi hari Ahad yang sedikit dingin. Malam tadi sekitar jam 2.00 pagi hujan curah turun dengan lebat! Bahang panas musim kemarau dan bahana jerebu angkara El-Nino terasa sedikit nyaman dek turunnya hujan walaupun tidak lama. Sedang aku menyiram keretaku yang satu petiga masuk dalam porch, aku sempat menyapa pamanku yang baru keluar dari rumah. Sambil itu aku bertanya tentang program pagi ahad. Dia kata start pukul 8.30 pagi...
Selesai bersembang, aku masuk ke rumah lebih kurang 15 minit sebelum 8.30 pagi. Hanya sorang dua anak buahku yang dah mandi... Masa itu juga baru nak sarapan! Ha... aku sedikit riuh bila melihat anak-anak aku sorang pun belum ada yang dah mandi! Akhirnya, aku buat keputusan agar sarapan dulu... tak payah mandi. Lebih-lebih lagi "penceramah" dah ada di serambi rumah!
Majlis nampak sangat tak ada persiapan yang rapi... Tak apalah penceramah tu pun paman aku... Tanpa P.A. Sistem paman aku mulakan cermahnya... Pada peringkat awal ideanya, motivasi untuk anak-anak tetapi akhirnya oleh sebab bapa-emaknya duduk sekali... jadilah ceramah keibubapaan! Lebih kurang sejam cermah tu.... Menarik. Gabungan pengalaman beliau serta parenting skill yang perlu ada pada setiap ibu bapa dalam menangani karenah generasi anak muda masa kini. Hampir 45 minit ceramah berlangsung, tiba-tiba aku menerima isyarat dari adikku.
"Nak bagi paman hadiah apa?" Tanya adikku yang duduk kat Ip. Aku baru terfikir bahawa cendremata kepada penceramah memang kena ada....
"Ada..." Aku tak ada pilihan... hadiah yang aku beli semalam itu aku jadikan cenderamata kepada paman aku itu!
"Alhamdulillah lah... nasib baik aku sempat sambar satu!" Getus hatiku.
Agak kelakar dan sediiit lucu... Pengerusi majlis tiba-tiba muncul selepas penceramah manamatkan kata-kata akhir ceramahnya. Adikku dari Ip tiba-tiba bangun dan menuju ke depan dan mempengerusikan majlis. Aku stand by gak... kalau tak ada yang keluar... aku kena keluar. Susah mana nak jadi emcee nih... Kalau majlis pak menteri pun boleh jadi pengacara tak kan ini tak boleh!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Selepas ceramah keibubapaan, majlis penyampaian hadiah kepada emak dan bapak. Hadiah ramai-ramai berupa sepasang tuala yang di atasnya tertulis "Selamat Hari Ibu daripada anak-anak, anak-anak menantu dan cucu-cucu" dan "Selamat Hari Bapa daripada anak-anak, anak-anak menantu dan cucu-cucu". Selebihnya hadiah-hadiah persendirian. Akhir sekali upacara memotong kek. Syahdu juga... aku tidak pasti sebelum ini pernah atau tidak emak dan bapakku memotong kek bersama-sama. 45 tahun dulu... masa majlis perkahwinan mereka kalau ada pun... Timbul pulak idea giler dari adik bongsu aku, mintak emak bapak suap-suap kek pulak... Aku hampir tak sanggup nak tengokkk... Tapi aku respect kat emak bapakku... mereka sporting pulak!
Slot seterusnya berupa soalan-soalan kuiz tentang riwayat hidup emak bapakku... Haha.. bab ini kalau tak kena gaya, anakku boleh bolot semua hadiah sebab anak-anak aku antara yang lebih tua daripada sepupu-sepapatnya yang lain... Tapi pihak yang beli hadiah memang nak bagi kat semua anak-anak... Agaknya supaya tak ada yang gaduh-gaduh!
Sejurus acara kuiz tamat, aku diminta membuat ucapan selaku anak sulong... Aku berucap sikit dan aku mintak semua adik-beradik turut memberi ucapan sama. Bukan selalu pun.. Akhirnya slot tersebut diakhiri oleh bacaan doa daripada bapak aku.
Penutup program ini disudahi dengan gambar beramai-ramai. Sedikit ralat, adikku dari Kl tak dapat bersama sebab dia juga ada program di sebelah emak mertuanya... Dia hanya titipkan empat daripada enam orang anaknya sebagi wakil untuk bersama-sama kami.

Facebook Comments

2 PANDANGAN:

Nurul on November 26, 2009 at 5:41 PM said...

Salam... rasanya mcm kenal wanita solehah yang duduk d sebelah bonda cg tu...namanya pun solehah kan??

MALEQUE SELAMAT on November 28, 2009 at 10:11 PM said...

Salam Nurul... Hahaha... Sudah terang lagi bersuluh... Terima kasih atas kunjungan anda... Semalam terperanjat besaq bila adik saya balik... punyalah gelap... gigi ngan mata jer yang putih... kesian. Kami sekeluarga gelakkan dia...

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template