The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Friday, June 12, 2009

ISU KURANG GURU LELAKI LAGI

Friday, June 12, 2009
Bookmark and Share
Isu yang melibatkan kurangnya guru lelaki di sekolah nampaknya sememangnya menjadi satu perkara yang serius pada kaca mata Menteri Pelajaran kita. Jika dilihat daripada peratusan 20-80, sememangnya jelas sekali semakin pupusnya 'spesis' guru lelaki di sekolah.
Mungkin Menteri Pelajaran menaakul isu tersebut daripada beberapa aspek yang tersirat. Bukan setakat bilangan sahaja. Pada pandangan saya perkara penting yang harus kita fikir secara waras ialah bagaimanakah nantinya kualiti disiplin pelajar di sekolah seandainya nisbah guru lelaki berbanding guru perempuan terus-menerus mengecil?
Bukannya kita hendak menafikan keupayaan guru perempuan hendak menangani masalah disiplin pelajar hari ini yang semakin langsang. Tetapi umumnya mengerti bahawa guru perempuan sememangnya penuh dengan sikap keibuannya tentu lebih mudah diambil kesempatan oleh pelajar-pelajar yang sememangnya gemar mengambil kesempatan.
Walaupun tiada kajian rasmi dilakukan, ada yang mengatakan bahawa kemerosotan disiplin pelajar di sekolah turut disebabkan bilangan pengetua lelaki yang semakin sedikit. Apatah lagi nantinya apabila status quo ini tidak ditangani dengan segera, semua sekolah di negara kita ditadbir oleh guru-guru perempuan! Bukan pesimis, tetapi kekadang kita perlu realistik! Bukan semua masalah disiplin pelajar boleh ditangani dengan perasaan keibuan. Justeru dalam keluargapun ibu bapa memainkan peranan yang sama dalam konteks mendidik anak-anak. Jika seorang kanak-kanak itu dibesarkan oleh ibu bapa tunggal, seakan ada lompang kosong dalam jiwanya yang tidak terisi yang akhirnya boleh menimbulkan beberapa masalah yang berkaitan dengan disiplin.
Justeru, bagaimana hendak menambah bilangan guru lelaki di sekolah? Saya pun tidak ada idea yang betul-betul tuntas dalam membincangkan topik yang dilihat semakin kronik ini. Saya bersetuju jika syarat kemasukan ke pusat-pusat pendidikan guru dilonggarkan sedikit kepada para pelajar lelaki. Bukanlah terlalu longgar tetapi sedikit longgar bagi membolehkan para pelajar lelaki tersebut layak membuat permohonan. Jika di sesetengah universiti syarat masuk untuk program pendidikan ialah 3.5 dan ke atas. PNGK Serendah 2.8 turut diberi peluang untuk membuat permohonan. Selepas itu mereka dikehendaki mengikuti beberapa tapisan yang sedia ada. Umpamanya MEDSI iaitu inventori bagi melihat minat dan persepsi para calon tersebut terhadap profesion keguruan. Jika dalam inventori ini perlu kepada tapisan yang agak ketat, pastikan hanya calon-calon yang mendapat gred B sahaja yang layak untuk ditemuduga.
Akhirnya barulah calon-calon tersebut ditemuduga bagi melihat aspek penampilan calon-calon tersebut. Pada pandangan saya, semasa temu duga inilah para penemuduga mesti membuat penelitian secara mendalam. Beberapa aspek yang tidak membawa nilai tambah kepada profesion keguruan mestilah 'disekat'. Sebagai contoh, lelaki lembut, cepat putus asa, komunikasi yang lemah, aspek interpersonal dan intrapersonal yang juga lemah dan sebagainya.
Jelasnya, biarkan ramai calon berpeluang memohon tempat ke institusi pendidikan tetapi sekatan sebenarnya semasa mereka melalui inventori dan temuduga.
Hakikatnya di sekolah, bukan semua guru yang cemerlang semasa belajar adalah guru yang cemerlang menjadi pendidik. Hal ini kerana untuk menjadi pendidik ia melibatkan banyak ramuannya. Aspek sentuhan kemanusiaan kadang-kadang lebih berkesan berbanding aspek kognitif sahaja.
Selain daripada itu, kenapa tidak semua calon yang terpilih masuk untuk program pendidikan diberi tajaan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Setidak-tidaknya ramai yang rasa lebih terjamin masa depannya berbanding dengan pinjaman PTPTN.
Kesimpulannya, isu kekurangan guru lelaki ini hendak dibincang dan ditangani secara komprehensif. Adalah tidak wajar jika niat untuk menambahkan bilangan guru lelaki terlalu diutamakan sehingga mengenepikan aspek kualiti yang perlu ada dalam diri seorang pendidik.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template