The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, June 20, 2009

LaDaP PALING FANTASTIK!

Saturday, June 20, 2009
Bookmark and Share
Sejak aku dimaklumkan bahawa Latihan Dalam Perkhidmatan (LaDaP) pada hari ini akan diadakan di UPSI, aku sudah teruja! Lebih-lebih lagi bila lokasinya pula di Perpustakaan Tuanku Bainun... Setahu aku, bukan mudah nak adakan kursus di gedung ilmu itu. Lebih-lebih lagi LaDaP kali ini khas untuk warga pendidik SMK Khir Johari Tg.Malim. Lebih kurang macam ni, program kami, pengisian slot oleh UPSI, dan tempat di UPSI...
Aku parked kereta kat perkarangan perpustakaan seawal 7.30 pagi... Bila sorang warga KJo tak nampak bayang, aku pun try hantar sms kat beberapa orang kawan... Hehe... depa kata 7.45 pagi! Apa yang agak surprise ialah, kami tak tahu apakah tajuk kursus yang UPSI dan kongsi kat kami... Tapi aku yakin bukan stakat aplikasi biasa-biasa! Kalau itu... kat sekolah pun boleh!
Ternyata keterujaan aku itu ada asasnya... Apabila Pengarah Pusat ICT, UPSI Tn.Hj.Mohd Nazri bin Mad Saad (merangkap YDP PIBG sekolah aku...) memaklumkan antara apa yang kami akan lalui sepanjang kursus ini ialah aplikasi Web 2.0! Aku sebenarnya pernah terbaca kat internet... tentang istilah itu.. Tapi aku tak layan sangat sebab tak tahu...
"Kene upgrade talian internet lah tu..... "
"Huh! Stremyx broadand ni pun aku bayar RM88 sebulan!"
"Malas lah nak upgrade!"
Itulah antara respon yang terlintas dibenakku yang ternyata memang amat benak!
Jadi, aku kena beri fokus... 200% sebab aku tak mahu jadi macam cerita yang Hj.Nazri bagi tahu kat kami tu... Apabila seorang kapten sebuah armadal laut yang besar menyangka cahaya yang samar-samar yang datang dari arah hadapan itu adalah datangnya dari sebuah kapal yang lebih kecil maka dia memintanya agar menukar arah pelayaran... akhirnya armada tersebut terbalik. Sebab, rupanya cahaya itu datangnya dari sebuah rumah api!
Begitulah arus gelombang revolusi ICT... tak boleh dilanggar! Tak boleh patah balik! Nanti kena langgar... Lebih baik terima... ambil yang baik tolak yang tidak baik!
**************************
Akhirnya... barulah aku tahu bahawa Web 2.0 adalah aplikasi web. Iaitu menekankan kepada aplikasi yang mengarah kepada perkongsian rangkaian. Aplikasi Web 2.0 yang sempat diperkenalkan kepada kami ialah Google Document, Google Powerpoint, Google Form dan juga Twitter... satu perkongsian yang sangat meanarik.
Selama ini apa yang aku tahu, words, powerpoint dan aplikasi MS Office biasa-biasa yang lain tak boleh nak share... kecualilah share dalam network yang sama... Rupa-rupanya semua tu boleh dilakukan secara virtual walaupun bukan dalam rangkaian yang sama. Ialah aku pun bukan terror sangat pasal ICT nih... Kata Hj.Nazri, inilah yang dinamakan cloud computing iaitu melibatkan file sharing, collaboration, free access dan open standard.
Ha.... pasal Twitter tu pulak... dekat 20 kali aku register baru berjaya. Kata fasilitator tu... Terlalu ramai yang akses dari tempat yang sama, menyebabkan susah nak masuk. Ialah seramai 110 orang cikgu yang bermacam-macam pulak level kompetensinya... entah-entah, pc think client kat library tu pening! Secara umumnya, twitter ni lebih kepada nak bagi tahu kat orang yang follow kita, kita tengah buat apa... dan nak tahu orang yang kita follow tengah buat apa... Lepas tu kita boleh contact dia kalau nak lah...
***************************
Terima kasihlah banyak-banyak kat UPSI. Terutamanya pihak Perpustakaan Tuanku Bainun dan Pusat ICT atas kursus dan lokasi kursus yang sangat kondusif. Semoga lain kali sudi-sudilah jemput kami bila ada aplikasi-aplikasi yang power berkaitan dengan ICT ni... Kecil tapak tangan nyiru kami tadahkan...
Sebelum aku tamatkan... Sila tengok movie ni... Aku cair dan menitik gak butir-butir mutiara dari kelopak mataku... Entahlah aku tak boleh tahan... memang betul-betul touching...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template