The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, June 21, 2009

PEMBANTU GURU DIALU-ALUKAN...

Sunday, June 21, 2009
Bookmark and Share
Secara peribadi, saya menyokong penuh cadangan Presiden NUTP, Encik Hashim Adnan agar jawatan pembantu guru diwujudkan bagi mengatasi masalah guru-guru tidak dapat memberikan tumpuan terhadap pengajaran dan pembelajaran kerana terpaksa melakukan tugas perkeranian dan kokurikulum.
Masalah yang membelenggu guru ini sebenarnya telah dialami sejak sekian lama. Saya fikir cadangan serupa itu juga telah lama diutarakan tetapi entah di mana tidak kenanya akhirnya sehingga kini isu tersebut terus berlanjutan.
Antara tugas perkeranian yang paling banyak dilakukan ialah sebagai guru kelas. Tugas perkeranian sebagai seorang guru kelas bermula dari hari pertama persekolahan sehinggalah musim persekolahan ditutup, tugas guru kelas seakan tiada noktahnya. Kutip bayaran tambahan, kutip bayaran sampingan, penyerahan wang kutipan kepada pihak sekolah, urus Skim Pinjaman Buku Teks, urus pendaftaran peperiksaan, biasiswa, amaran-amaran ketidakhadiran sehinggalah ke proses pemberhentian pelajar, menanda kehadiran harian, inventori perlatan kelas, sijil berhenti sekolah, urus perpindahan pelajar, sijil-sijil akuan sekolah dan pelbagai tugasan ad-hoc yang akan datang pada bila-bila masa sahaja.
Walau bagaimanapun guru-guru lain juga tidak terlepas daripada melakukan tugas-tugas perkeranian. Malah, sebenarnya tugas-tugas perkeranian yang dimulakan oleh seorang guru kelas lazimnya akan dilanjutkan oleh guru-guru tertentu yang menjalankan tugas sebagai koordinatornya. Umpamanya guru setiausaha peperiksaan awam akan mendapatkan segala butiran yang diperlukan daripada setiap guru kelas terlebih dahulu bagi urusan pendaftaran peperiksaan sama ada secara atas talian atau luar talian.
Justeru, tidak dinafikan (dalam keadaan-keadaan tertentu) guru terpaksa tidak masuk ke kelas kerana tarikh tutup sesuatu pendaftaran sangat hampir. Apatah lagi sekiranya proses tersebut melibatkan penggunaan talian internet. Ada sesetengah guru terpaksa tidur di sekolah semata-mata bagi memastikan proses pendaftaran tersebut berjalan dengan lancar serta mengelakkan penggunaan masa pengajaran dan pembelajaran pada sesi persekolahan yang sangat padat. Apabila musim sukan tiba, guru-guru yang berkaitan dengan sains sukan, pendidikan jasmani dan kesihatan akan berpanas terik di padang untuk menggaris padang. Ada sesetengah guru lantaran kesuntukan masa dan mengelakkan keadaan yang tidak diingin berlaku, membawa sekali anak-anak muridnya ke padang untuk tujuan tersebut.
Saya melihat ada beberapa tindakan yang dilihat wajar telah dilaksanakan oleh pihak pentadbiran. Sebagai contoh, sebahagian tugas-tugas yang saya nyatakan di atas dikendalikan oleh guru bimbingan dan kaunseling, contohnya permohonan biasiswa. Walau bagaimanapun ada kalanya guru bimbingan dan kaunseling terpaksa keluar sekolah bagi menjalankan arahan pihak pentadbiran kerana guru bimbingan di sekolah menengah merupakan guru bimbingan sepenuh masa. Akibatnya, urusan-urusan yang sepatutnya boleh diselesaikan akhirnya tertangguh. Bukan itu sahaja tugas-tugas sebagai guru bimbingan dan kaunseling juga tertangguh!
Oleh itu, saya amat berharap idea yang diutarakan oleh NUTP tersebut dipandang serius oleh pihak Kementerian Pelajaran malaysia dan Jabatan Perkhidmatan Awam. Ia dilihat sebagai satu mekanisme yang ampuh dalam menangani tugas-tugas p&p guru yang semakin mencabar pada masa kini. Guru p&p sepatutnya perlu membuat persiapan pengajaran berasaskan teknologi semasa yang menuntut sejumlah masa yang banyak. Era pendidikan kini bukan seperti 30 tahun yang silam yang lebih berpusatkan guru dengan kaedah syarahan serta teknik chalk and talk.
Kini guru perlu menambah ilmu berkaitan dengan teknologi ICT sambil mengajar dalam bilik darjah. Justeru perlu sejumlah masa yang mencukupi bagi menyediakan alat bantu mengajar. Tetapi, jika guru disibukkan dengan tugasan perkeranian yang banyak maka bilakah kompetensi guru selaras dengan tuntutan pendidikan semasa akan meningkat?

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template