The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, June 22, 2009

AHA... SURAT NAIK PANGKAT LAGI?

Monday, June 22, 2009
Bookmark and Share
Sewaktu aku memasuki ruang pejabat sekolah awal pagi tadi, aku terpandang seorang rakanku memegang beberapa keping kertas yang aku rasa nak tahu sangat...
Surat tersebut berkaitan dengan kenaikan pangkat bagi guru-guru yang sedang memangku jawatan DG44, DG48 dan DG52 di tingkatan enam. Cuma, apa yang aku rasa sedikit pelik ialah tarikh pemangkuannya bermula dari 1 Januari 2008. Sedangkan bagi guru-guru yang dilantik secara KUP atau hakiki bermula pada 16 Mei 2009.
Bagi menjawab tanda soal tersebut, aku cuba menghubungi pegawai di JPN, Unit Naik Pangkat. Antara lain pegawai tersebut menyatakan bahawa tarikh tersebut ada kaitan dengan permohonan fasa pertama untuk jawatan guru akademik tingkatan enam. Pada masa jawatan tersebut untuk pertama kalinya diiklankan, guru-guru tersebut sememangnya mengajar di tingkatan enam tetapi mereka tidak layak untuk diperaku kerana tidak cukup syarat. Umpamanya masih belum lulus PTK atau baru mengajar di tingkatan enam. Oleh itu mereka dilantik untuk memangku jawatan tersebut mulai 1 Januari 2008. Lagipun iklan guru akademik tingkatan enam pertama kali diklankan pada hujung 2007 bagi mengisi jawatan yang sepatutnya bermula pada 1 Januari 2008. Oleh sebab proses di Bahagian Sumber Manusia dan JPN mengambil masa yang agak panjang, barulah pada tahun 2009 ia diperakukan untuk menjalankan tugas sebagai guur akademik tingkatan enam.
Dalam kes aku, aku dilantik secara hakiki sebagai Guru Akademik Tingkatan Enam bermula 16 Mei 2009 kerana aku telah dilantik secara KUP pada 1 Januari 2005. Kiranya aku ditempatkan secara hakiki untuk mengajar di tingkatan enam bermula dari tarikh tersebut. Walaupun aku berada di tingkatan enam, aku masih boleh memohon apa-apa iklan yang berkaitan dengan KUP umpamanya pengisian jawatan DG48 KUP. Cuma, aku kena keluar dari tingkatan enam.
Satu lagi maklumat yang aku dapat adalah, tiada jawatan Guru Cemerlang di tingkatan enam! Aku tanya'
"Setakat ini tiada...?"
"Bukan"
"Habis tu...?"
"Tiada warrant untuk jawatan Guru Cemerlang di tingkatan enam" Tegas pegawai itu.
"Oh.."
"Kecuali, guru cemerlang sedia ada diperaku untu mengajar di tingkatan enam (melalui permohonan), maka dia akan jadi Guru Akademik Tingkatan Enam sama ada kenaikan pangkat secara setara (contoh DG44 ke DG44) atau gred yang lebih tinggi (contoh DG44 ke DG48)"
Tentang "Enrolment murid 1750 orang" itu menurut pegawai tersebut, kat Perak ni hanya ada sebuah sekolah sahaja. Pengetuanya DG52 manakala guru-gurunya berpeluang untuk dinaikkan pangkat yang lebih tinggi. Tetapi sekolah tersebut tidak ada tingkatan enam.
**************************
Begitulah pencarian maklumat aku.... Hari ini aku bernasib baik kerana aku terus dapat bercakap dengan pegawai yang memang tahu tentang urusan perjawatan tersebut. Sekarang ini aku kena lebih sensitif dengan urusan-urusan yang sebegitu. Ini kerana aku bimbang lantaran kejahilan kita, kita akan tercicir akhirnya.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template