The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, June 22, 2009

NISSAN GRAND LIVINA

Monday, June 22, 2009
Bookmark and Share
Semenjak aku 'menamatkan' perkhidmatan Proton Waja selepas lima tahun menabur khidmat kepada aku dan keluargaku, dan merembat Nissan Grand Livina 1.6 MT pada hujung bulan Mac lepas, mataku tersangat sensitif dengan kelibat GL kat atas jalan raya.
Keadaan itu semakin menjadi-jadi apabila MPV pertama kereta nasional negara mula merayap di atas aspal kira-kira sebulan lalu. Soalan yang sering timbul dalam ruang fikirku adalah, adakah aku telah membuat keputusan yang tepat dengan membeli GL dengan harganya yang agak mahal, sedangkan aku ada pilihan untuk membeli Exora yang lebih luas dan harganya yang lebih murah.
Aku memang tak ada jawapan yang tuntas! Cuma alasan yang aku beri bila sedara-mara tanya,
"Exora lewat sangat nak keluar"
"Masa tu... harga kereta proton second hand makin jatuh, dan sementara isteri aku masih bercuti (bersalin anak keenam) aku pakai Kanz, tapi bila dia dah mula sekolah balik, aku kena ada kenderaan yang lain..." Tegasku.
Setakat ini aku tak da komplain kat GL aku... Ok! Tapi, rasa sentimental value kat kereta nasional ni aku tak dapat nafikan. Ialah sejak mula aku pakai kereta aku tak pernah pakai kereta import! Patriotik lah konon!
Malah sehingga kini aku dah banyak "melabur" dengan menambah eksesori kat GL aku...! Ialah nak bagi keselesaan kat anak bini aku (Kui..kui..kui..). Jeng..jeng! Apa yang aku dah buat! Tinted (RM1,000), Sport rim 17" (RM1,600-Trade in tayar dan rim ori 15"), BM horn (RM70), Spray grill dan hadle pintu (RM180), Roof DVD player (RM1,020) dan Fog lamp (RM500). Tengah tenang Roof Box jenama Thule! Mahal gak.. RM2k lebih kurang.
Tapi bila dah banyak aku "upgrade" GL aku nih.... risau gak. Baru-baru ini aku masuk ke kampung kat Sg.Panjang, Sg.Besar... cari air mineral atau R.O. budak-budak muda kat simpang (wakaf) tu pandang semacam jer kat kereta aku! Entah apa dia orang kata tak tahulah... Entah-entah aku perasan saja kot! Atau mereka kata...
"Huh... orang tua punya kereta rupanya...!"
"Adussss"
Hehe... bila tengah browse BH versi bluehyppo ni... aku nampak iklan pasal GL, aku terus klip dan paste kat sini. Rasa bangga lah jugak..

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

chek on May 29, 2013 at 1:17 PM said...

Salam bos, mohon update gambar box thule awok. Nok tgk comey ke dok kalu pasang. Hehe. Kawe angan2 nok pasang jugok dkt GL kawe.

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template