The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Tuesday, June 23, 2009

PHOTOSHOP: "AKU BUDAK BARU BELAJAR...."

Tuesday, June 23, 2009
Bookmark and Share
Hehe... Peluang menimba ilmu berkaitan dengan aplikasi ICT ni, sedapat mungkin aku akan rebut.
Hari ini, peluang itu datang lagi... Aku dengan Cg.Wan J dan Mail menghadiri bengkel aplikasi Photoshop anjuran Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi di UPSI. Program ni sebenarnya di bawah Program Bitara UPSI yang telah ditandatangani antara pihak UPSI dengan beberapa buah sekolah di sekitar Tg.Malim serta sebuah sekolah agama di Kuala Kangsar.
Tak kisahlah... asalkan ia membawa manfaat kepada warga pendidik, aku amat alu-alukan.
Sebenarnya aku dah lama jugak belek-belek program Photoshop kat PC aku ni.. Tapi tak pernah berjaya. Aku rasa susah sangat! Sudahnya aku cari program lain yang lebih mudah untuk edit gambar. Program yang masih aku gunakan ialah Fotofilter. Bukan apa sangat, asal aku boleh kecilkan saiz gambar dan beberapa fitur yang lain sudah ok lah tu...
Namun, hasrat aku nak belajar Photoshop memang masih ada. Justeru, bila PK1 kata, pihak sekolah pilih aku sebagai salah seorang peserta, aku terima aja... Sedikit frust... Sepatutnya bengkel ni diadakan sejak awal pagi hingga petang. Tetapi atas arahan orang atasan kat pendidikan, program ini terpaksalah dibuat pada sebelah petang. Lebih kurang 3 jam sahaja!
Walau bagaimanapun kemahiran asas dalam Photoshop telah dipasak kemas-kemas oleh penceramah dari FTMK , Dr.Zamhuri. Semasa di makmal ICT, aku tak boleh explore lebih-lebih. Dahlah duduk kat PC paling dekat dengan penceramah, banyak kali aku kena warning.. jangan sentuh maouse dulu! Hehe.. tau-taulah.. tak sabar nak try.
Selepas balik rumah... aku cuba buat ikut apa yang diajar.. Walaupun version kat rumah cuma 7.0 sedangkan kat lab tadi Photoshop CS... nasib baik fiturnya banyak yang sama... Jadi, aku cuba buatlah 3 lapisan.. dan ini lah yang dapat aku hasilkan... Terlalu raw lagi... almaklumlah masih novice...Terima kasih Dr.Zamhuri dan FTMK dan UPSI tentunya!
*************************************
Haha.. aku dah kena dera! Mentang-mentanglah aku dah kursus Photoshop.... depa suruh buat cover pamplet sempena Karnival Sains dan Teknologi Peringkat Daerah pulak...Tak apalah... Tapi teraba-raba gak nak guna fiturnya sebab version kat sekolah lebih rendah daripada yang aku ada kat rumah... Setakat inlah yang aku mampu buat... Insya Allah aku akan cuba menggali lagi ilmu disebalik software yang "menggilerkan" aku nih... Kalau ada sesapa yang ada version CS dan ke atas, hehe... sudi-sudikan lah "beramal"... Kecik tapak tangan, padang sekolah aku tadahkan...
Aku tengah buat "assignment" mengubah suai gambar keluarga aku... Kalau jadi nanti aku publish.. kalau tak keluar... faham-fahamlah tu!

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

P.Wakuba on June 23, 2009 at 9:42 PM said...

itulah untungnya kan apb sekolah dekat dgn universiti...universiti pendidikan pula tu...semestinya byk program yg berbentuk pendidikan boleh disertai kan..best pula rasanya...saya dh lama cuba photoshop..tp masih x pandai menggunakannya utk edit gmbr...lps ni rajin2 la ya ckg mengedit gmbr...

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template