The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, May 25, 2009

TERIMA KASIH MURIDKU...

Monday, May 25, 2009
Bookmark and Share
Sajak di sebelah ini aku terima pada hari terakhir aku menjalani praktikum di SMK Bukit Guntung, sekitar bulan Julai 1990. Penulisnya Fazilah Ismail pada saat itu berusia sekitar 17 tahun. Aku tak pasti mana satu orangnya kerana aku sendiri pun tidak cuba mencari nama pelajar tersebut.
Tapi bagi aku, bukan itu yang lebih penting tentang sajak tersebut. Tetapi isi kandungannya... Apabila kita bertugas di sekolah-sekolah yang berada di pedalaman atau di pinggir bandar kewujudan serta kehadiran seorang guru itu cukup dirasai. Walaupun SMKBG terletak tidaklah jauh dari bandar Kuala Terengganu tetapi status sosial penduduknya yang rata-ratanya golongan petani, menjadikan apa juga yang dicurahkan kepada mereka sangat bermakna. Malah mereka tahu melahirkannya dalam pelbagai bentuk. Umpamanya ucapan terima kasih, mengikut apa yang diarahkan malah tidak kurang juga yang cuba mengingati tarikh-tarikh penting seseorang guru itu.
Terima kasih Fazilah Ismail... semoga di dalam rahmat Ilahi hendaknya pada saat ini. Mungkin disisi keluarga tercinta.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template