The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, May 30, 2009

SPM HADKAN 10 MATA PELAJARAN

Saturday, May 30, 2009
Bookmark and Share
Oleh Ziauddin Sharuddin
Bolehkan guru tumpu pengajaran mata pelajaran teras: Muhyiddin
SEREMBAN: Mulai tahun depan, calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) hanya dibenarkan mengambil maksimum 10 mata pelajaran, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, keputusan itu akan membolehkan guru memberi tumpuan kepada pengajaran subjek teras, manakala sekolah tidak menghadapi masalah kekurangan guru bagi sesetengah mata pelajaran.
------------------------------
Setelah masuk sembilan tahun Pensijilan Terbuka SPM (PT SPM) dilaksanakan di negara kita, akhirnya ia terbukti tidak banyak membawa faedah kepada pelajar. Antara justifikasi yang digunakan bagi melaksanakan PT SPM ialah, kita tidak dapat melihat (daripada keputusan peperiksaan) potensi pelajar-pelajar yang cemerlang melalui keputusan peperiksaan yang hampir sama. Kalau sebelum itu keputusan SPM dikira daripada terbaik enam mata pelajaran dengan mengambil kira mesti"lulus" dalam Bahasa Melayu. Justeru, paling baik pun 6A lah!
Maka melalui PT SPM berebut-rebutlah calon-calon SPM untuk mengambil sebanyak mungkin mata-mata pelajaran bagi menunjukkan mereka adalah pelajar terbaik SPM di Malaysia pada tahun tersebut. Maka tercatatlah nama-nama tersohor dalam "acara" tersebut. Terkini pada tahun 2007, pelajar terbaik SPM mencapai 2o 1A dan 1 2A iaitu Azali Azlan (SMK(A) Yan, Kedah.
Aku dah lama melihat adanya budaya yang tidak sihat melalui PT SPM nih... Memanglah prestasi pelajar-pelajar cemerlang seakan-akan infiniti... selagi boleh dan mampu ambil, ambillah! Syaratnya, mata-mata pelajaran yang diambil itu tidak bertembung dalam jadual waktu peperiksaan. Masalah itupun telah berjaya diatasi... umpamanaya jadul waktu SPM tahun yang akan datang telah disiapkan semasa calon-calon SPM berada di tingkatan empat lagi. Lembaga Peperiksaan Malaysia sedapat mungkin akan menggubal beberapa draf jadual peperiksaan SPM bagi mengelakkan adanya pertembungan-pertembungan itu.
Tetapi amalan mengambil seberapa banyak mata pelajaran yang mampu ini seakan hanya lebih untuk kepuasan diri sendiri... Di sekolah berasarama penuh umpamanya tidak melaksanakan idea ini. Malah pihak sekolah telah menetapkan bilangan maksimum mata pelajaran yang boleh diambil. Umpamanya 12 mata pelajaran. Pertama, bagi mengawal kualiti mata-mata pelajaran tersebut, kedua, di sekolah-sekolah berasrama penuh hampir tidak boleh mendapatkan khidmat tusyen di luar sekolah.
Maka, jika ada pelajar cemerlang yang berada di sekolah berasrama penuh, mereka terpaksa keluar dari sekolah tersebut lalu mendaftar diri di sekolah harian bagi menjayakan hasratnya itu. Ini dibuktikan oleh Nur Amalina Che' Bakri yang mendapat 17A pada tahun 2004 dari SMK Ulu Tiram, Johor.
Selain daripada itu, PT SPM telah mewujudkan para pelajar yang tidak seimbang jasmani, emosi, rohani dan inteleknya. Para pelajar tersebut lebih mengutamakan aspek intelek dan mengabaikan tiga aspek yang lain lantaran hendak mencapai kejayaan dalam semua mata-mata pelajaran yang diambil. Asyik terperap dalam bilik atau pusat sumber menelaah buku-buku... tiada masa untuk bermain, menjalankan aktiviti kemasyarakatan, bergaul dengan rakan-rakan... Kehidupan mereka seumpama sebuah jentera.
Oleh itu, aku setuju sangatlah SPM ini dihadkan bilangan mata-mata pelajarannya supaya "kegilaan" mengukir nama sebagai pelajar terbaik SPM dengan mendapat sebanyak mungkin A dalam mata-mata pelajaran yang diambil dapat dihentikan.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template