The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, May 30, 2009

ELAUN COLA...

Saturday, May 30, 2009
Bookmark and Share
Maklum Balas: “Elaun Cola Tidak Cukup”
Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) merujuk kepada surat pembaca bertajuk “Elaun Cola Tidak Cukup” oleh AZRAX, Langkawi yang disiarkan oleh akhbar Berita Harian pada 22 Mei 2009.
Bantuan Sara Hidup (BHS) atau COLA diberi untuk membantu kakitangan awam berikutan peningkatan kos sara hidup. Kadar yang telah ditetapkan adalah setelah mengambil kira bukan sahaja kos makanan tetapi juga perbelanjaan-perbelanjaan lain termasuk perumahan, pengangkutan, bayaran tol, minyak dan sebagainya. Kadar COLA juga ditetapkan berdasarkan lokasi dan merujuk kepada purata perbelanjaan bagi setiap kawasan yang dilaporkan oleh Laporan Perbelanjaan Isi Rumah (Household Expenditure Survey) oleh Jabatan Perangkaan Malaysia. Penetapan kadar COLA akan dikaji semula dari semasa ke semasa setiap kali Jabatan Perangkaan Malaysia mengeluarkan laporan tersebut.
Unit Komunikasi Korporat
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Memanglah, kalau diikutkan elaun COLA ni memang tidak cukup... Manakan tidak, hampir semua barangan dan perkhidmatan yang kita dapatkan pada hari ini telah berlipat-lipat kali ganda naiknya berbanding dengan sebelum COLA ini dilaksanakan. Walau bagaimanapun saya berharap kerajaan akan dapat meneliti tentang rate yang sedia ada. Sekarang ni ada tiga kategori iaitu, bandaraya RM300, bandar RM200 dan pekan RM100.
Tetapi saya rasa ia buka sahaja dinilai berdasarkan status PBT (Pihak Berkuasa Tempatan), ia perlu diasaskan kepada status sara hidup yang hakiki. Umpamanya pekan-pekan yang berhampiran bandaraya yang jaraknya lebih kurang 100 km. Umpamanya Pekan Tg.Malim, dikategorikan sebagai pekan (COLA RM100). Walhal kos sara hidup kebanyakannya lebih tinggi dari Ipoh (bandaraya, COLA Rm300!) Apatah lagi di Ipoh ni banyak hypermarket, dah tentu pengguna ada banyak pilihan berbanding kat Tg.Malim.

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

Anonymous said...

Saya amat bersetuju dengan saudara dalam soal ini. Kawasan yang berhampiran dengan bandaraya seperti Tg Malim dan seumpamanya harus dikaji semula bayaran COLA kerana kos hidup yang tinggi sama dengan bandaraya.

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template