The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, May 30, 2009

INSIDEN YANG SANGAT MENDUKACITAKAN

Saturday, May 30, 2009
Bookmark and Share
Girl films rape of freind
A 14-YEAR-OLD girl acted as a “movie director” when she filmed her boyfriend raping her friend using a camera phone.
The Form Two student even gave words of encouragement to her boyfriend while “directing” him, according to Harian Metro
Police sources said the sadistic incident took place recently when the victim was asked to join the couple at a quiet area in Bukit Ampang, Kuala Lumpur.
The victim was told to keep an eye on the surroundings while the girl had sex with her boyfriend.
“After they were done, the girl told the victim to have sex with her boyfriend. The victim declined. They later adjourned to another picnic area near Sungai Tekali, Hulu Langat,” said a source.
The victim was then raped while being watched by her schoolmate who appeared to enjoy the ordeal. The girl contacted two other male friends who proceeded to take turns raping the victim.
The victim lodged a police report at the Batu 14 police station in Hulu Langat with her mother.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Perasaan marah bercampur sedih bercampur-baur ketika kita meneliti berita di atas. Dan, ini bukan satu-satunya cerita yang sebenar-benarnya berlaku di negara kita. Malah saya percaya ada beberapa kejadian lain yang tidak didedahkan sama ada ketiadaan bukti atau untuk menutup aib keluarga mangsa. Untuk dijadikan cerita ini ada kekuatan untuk dibawa ke tengah, apabila aksi tersebut dirakam menggunakan telefon bimbit.
Sesungguhnya isu ini bagi saya mencetuskan beberapa persoalan yang perlu dibincangkan. Pertamanya, ucapan syabas kepada emak serta mangsa itu sendiri yang telah membuat laporan polis bagi menghukum pesalah-pesalah juvana ini. Diharap pihak polis akan mengambil tindakan yang tegas serta telus bagi memastikan golongan remaja yang semakin liar ini tahu bahawa perkara tersebut salah di sisi undang-undang negara kita. Soal dosa nampaknya agak sukar dijelmakan dalam diri terutama kepada golongan yang kian terpesong dari ajaran agama. Lebih-lebih lagi dalam petikan akhbar di atas tidak pula dinyatakan identiti mereka yang terlibat.
Kedua, setakat manakah seriusnya kebejatan moral anak muda kita pada hari ini? Biarpun beberapa ketika yang lalu saya ada mendengar dapatan kajian yang menggemparkan tentang penglibatan golongan pelajar IPT dalam perlakuan seks. Namun, laporan itu dipertikaikan oleh banyak pihak lantaran bilangan sampel yang mungkin tidak mewakili populasi seluruh
pelajar IPT atau masalah-masalah teknikal kajian. Jadi, kenapa tidak pihak Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat membuat bancian yang lebih komprehensif agar data yang lebih berwibawa diperolehi. Bukan untuk dipolitikkan, tetapi dari situ nanti tindakan-tindakan yang lebih tegas perlu diambil oleh semua pihak sama ada keluarga, sekolah, masyrakat dan institusi yang berwajib.
Jika tidak, masing-masing akan menggunakan istilah "kes-kes terpencil", "tidak menggambarkan situasi yang sebenar" dan sebagainya untuk dijadikan helah bagi merasa bertanggungjawab atas perkara-perkara seumpama itu. Walau bagaimanapun pada peringkat ibu bapa, sepatutnya mulai sekarang kena lebih prihatin terhadap pergaulan anak-anak mereka. Tidak membenarkan apa juga aktiviti perkelahan, perkehemahan dan perjumpaan-perjumpaan yang bukan dikendalikan oleh pihak sekolah. Jika perlu, ibu bapa perlu menghubungi pihak polis yang terhampir bagi memantau aktiviti yang sedang dilakukan oleh anak-anak mereka.
Ketiga, pihak sekolah perlu diberi kuasa yang lebih berkesan bagi mengambil tindakan yang lebih tegas dalam menangani permasalahan seumpama ini. Pihak sekolah perlu membuat siasatan dalaman bagi mengenal pasti para pelajar yang telah "rosak" maruah serta harga dirinya untuk diasingkan dengan para pelajar lain. Tindakan sama ada memberhentikan mereka atau diberi laluan yang lebih dekat (shortcut) kepada pusat-pusat jagaan wanita bagi menempatkan para pelajar yang rosak itu di situ atas persetujuan keluaraga. Hal ini dilihat mampu untuk mengelakkan tularan "penyakit" tersebut. Ada dalam kalangan pelajar yang berpendirian "alang-alang diri sendiri dah rosak, baik aku rosakkan yang lain".
Jika kita tidak membuat langkah yang lebih proaktif, saya percaya bukan sahaja ia akan membawa budaya yang kian bobrok, malah penyakit AIDS akan bermaharajalela di sana-sini.
Kesimpulannya, jangan isu ini sekadar menjadi isu politik yang akan sejuk sebaik sahaja pilihanraya selesai. Atau sekadar slogan sesuatu kementerian apabila seseorang itu baru dilantik menjadi pak menteri. Laksanakanlah tanggungjawab ini dengan penuh iltizam...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template