The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Wednesday, May 27, 2009

ORANG KATA SAYA BUAT KEJER BODOH!

Wednesday, May 27, 2009
Bookmark and Share
Kekusutan minda yang aku alami sejak hari Isnin lepas kian terurus. Maklumat yang aku terima daripada salah seorang staff di Unit Naik Pangkat, JPN Perak memang menjawab beberapa persoalan yang berselirat dalam benakku sejak aku meninggalkan Bilik Gerakan Sekolah dua hari yang lalu. Malah hari ini aku mampu pula menerangkan kepada kawan-kawan yang 'senasib' dengan aku...
Setakat ini aku rasa aku dah bulat pendirian untuk menjadi Guru Akademik Tingkatan Enam. Setidak-tidak aku hanya berdepan dengan masalah yang berkaitan dengan murid-muridku... dan bukan dengan guru-guru dalam konteks memberi arahan kepada mereka selaku pentadbir. Malah, jika aku kekal dalam DG44 KUP, aku berkemungkinan besar akan mengisi beberapa kekosongan jawatan yang telah dikosongkan oleh empat orang serentak. PK Petang-Memilih menjadi Guru Cemerlang Sejarah DG48, Ketua Bidang Kemanusiaan, Vokasional/ Teknik dan Matematik dan Sains-Meimilih menjadi Guru Akademik Tingkatan Enam DG48!
Sebelum aku meninggalkan sekolah aku sempat menyapa seorang pelajar 6 Rendah, juga anak seorang rakan guru (bukan satu sekolah denan aku)... Aku agak terkejut apabila dia berkata padaku,
"Cikgu, saya ambil SPM balik..." dengan nada sedikit pelahan.
"Orang kata saya buat kerje bodoh.." nada kesal aku lihat pada wajahnya.
"Bodoh ke saya cikgu?"
Aku mengambil masa beberapa saat sebelum menjawab soalannya...
"Emm... sebelum awak buat keputusan nak reseat SPM, awak ada fikir tak?"
"Ada"
"Bagi saya, orang yang bodoh ialah mereka yang tidak berfikir sebelum bertindak..."
Kelihatan dia rasa lega dengan jawapan aku..
Berdasarkan kepada perbualan kami, muridku itu tidak berpuas hati dengan pencapaianya dalam SPM... Dia rasa, boleh buat lebih baik daripada apa yang dia dapat. Jadi misinya pada SPM ulangan ini tidak terlalu berat... cuma nak memperbaiki keputusan lepas demi memuaskan hati sendiri... Mungkin dia boleh peform dengan lebih baik.
Tetapi dalam masa yang sama dia kena juga beri tumpuan kepada mata-mata pelajaran tingkatan 6 Rendah. Dua fokus dalam satu masa yang sama. Tidak mustahil jika dia akan mencapai kejayaan yang lebih baik dalam SPMnya... dan juga boleh menguasai dengan baik mata-mata pelajaran tingkatan 6 Rendahnya...
Di mana ada kemahuan di situ ada jalan...
Jika hendak seribu daya, jika tidak hendak seribu dalih
Selamat maju jaya...

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

Anonymous said...

Haha... terimalah... masih panjang lagi perjalanan dalam perkhidmatan... Skim ni tentu akan dikemaskini dari masa ke masa...

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template