The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, May 25, 2009

SAHABAT SENANG DAN SUSAH...

Monday, May 25, 2009
Bookmark and Share
Dalam sibuk-sibuk memaparkan suatu yang pincang dan tempang tentang persekitaran di bumi TM ini... mindaku melayang kembali kira-kira 20 tahun dulu sewaktu aku menuntut di IPTA di Lembah Pantai...
Selama tiga tahun itu aku dah bertekad tak akan tinggal di asrama. Cukuplah seminggu semasa orientasi menepek di Astar. Selepas minggu orientasi tamat, aku pun terkedek-kedeklah mencari rumah sewa. Dapatlah ruang yang secuplik (pinjam istilah Faizal Tehrani) .. berkongsi empat orang se bilik. Sewa bilik lah tu di Seksyen 17. Kat situ pun lebih kurang lima enam bulan gak... Ditakdirkan Allah S.W.T aku bertemu dengan Zaini (nama sebenar) dia offer aku duduk kat Flat PKNS, Kg.Kerinchi. Kecik tapak tangan padang Varsiti aku tadahkan lah....
Dari ketika itu sampailah aku grad aku terus menetap di Kg.Kerinchi. Oleh sebab aku dan Zaini ni memang dari keluarga yang susah... life kami simpe je.. Pergi kuliah kebiasaannya jalan kaki... (Kalau ada duit lebih baru naik bas Sri Jaya 328 atau 49! Turun kat INTAN PJ) masak sendiri (Kecuali tak sempat balik...) Bab pinjam-pinjam duit ni jarang-jarang berlaku... Sebab, dah duit pun tak berapa ada... Belanja sikit-sikt ada lah... Kami memang rapat... Pernah kami saling kunjung-mengunjung ke kampung masing-masing. Aku pernah sekali ke LY di Seberang Perai, dan dia ke Peket 100, Sg.Besar ke rumah embah aku. Kebetulan masa tu paman aku kahwin. Punya lah dia pelik kenduri kat kampung orang Jawa ni asyik-asyik makan! Tak lama kemudian aku ke rumahnya. Kebetulan ada orang kenduri... Aku pun pelik gak! Hidang satu pinggan je... kat situ kuih-muih diletakkan.... Kalau kat kampung aku satu talam beb! lima enam pinggan kuih, setiap satu lain-lain jenis... Hehe..
Selepas grad, kami terputus hubungan. Sayup-sayup aku dengar dia di IPSI buat KPLI dan aku di MPKTBR. Lepas tu sayup-sayup dia ke Bumi Kenyalang dan aku ke Bumi Di Bawah Bayu... Tak dapat berhubung... Lagi-lagi pulak rumah embah aku dah dirobohkan dan berpindah ke Sg.Nibung, Sekinchan. Mungkin kalau dia ada hantar surat pun tak sampai kat aku... Alamat rumah dia pulak aku tak dapat nak cari....
Dipendekkan cerita, masa 2006 aku berkursus di The Summit, Bukit Mertajam. Aku bertekad untuk mencari rumah Zaini. Kebetulan pulak kawan sekursus agak biasa di area tu... Petang kedua aku melilau-lilau mencari rumahnya... Alhamdulillah selepas berbelas-belas kali bertanya, aku sampai ke rumah bapanya. Nampak saja bapaknya.. aku pasti itu lah rumanya. Iras-ras bapaknya itu masih aku ingat. Selapas dapat nombor telefon, aku hubungi Zaini.
Alangkah terkejutnya dia aku yang call. Dia masa tu ada kelas... Sesi petang. Malam tu dia jumpa aku kat Summit... Puyalah hiba rasanya... Malam itu aku mintak izin kat room mate nak tidur di rumah Zaini... Zaini bersungguh-sungguh mengajak ke rumahnya. Malangnya datang waktu malam.. tak sempat sembang lama... (Tapi aku sempat ambik gambar dengan dia..) Esoknya pagi-pagi Zaini terpaksa hantar aku balik ke Summit.
Awal tahun ni aku berpeluang lagi berjumpa Zaini, semasa Kursus PTK.. Malangnya jadual kursus yang padat serta suasana kursus yang macam nak gi perang tu.... menyebabkan aku kehilangan idea nak gi ke mana-mana pun!

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template