The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, May 25, 2009

KUALA PENYU DALAM INGATAN...

Monday, May 25, 2009
Bookmark and Share
Aku tak tahu mengapa posting terdahulu tentang Kuala Penyu hilang... Mungkin sewaktu aku mengedit labels hari itu tidak perasan content posting itu terdelete. Sebenarnya aku dah perasan tentang perkara tu sewaktu aku berhempas pulas menyudahkan tugasan aku seminggu lalu... Aku pejamkan mata untuk menulis kembali coretanku tentang kuala Penyu, Sabah.
Hari ini aku gagahkan diriku untuk menulis kembali tentang memori silamku di Kuala Penyu apabila aku terbaca mesej kawanku Ag.Besar Suran (Kini Pengetua di sekolah menengah di Pitas). Justeru aku pastekan di sini foto yang kami ambil pada tahun 1991 atau 1992 (aku tak pasti...) Foto ini diambil semasa kami pergi ke Pulau Tiga, sebuah kawasan pelancongan yang sangat terkenal di Sabah. Dari kiri; Muhammad bin Abdul Mutalib (Kelantan, kali terakhir kami berjumpa 1995 sebelum kami balik ke semenanjung), aku, Awang Besar Suran (Berkaca mata hitam) dan Jailani Jaya (Orang Miri).
Sebenarnya banyak lagi foto yang mahu dipastekan di sini tetapi aku tahu blog ini kan ada limitnya.... Nantilah aku pilih-pilih yang terbaik sentimental valuenya.
Tentang Ag.Besar seperti yang aku ceritakan dalam posting yang ghaib itu... Seorang kawan yang sangat sporting. Pada hari raya tahun 1991 (Itulah kali pertama aku tidak beraya Aidil Fitri dengan keluargaku... isk...isk...) dia sanggup beraya dengan kami guru-guru semenanjung yang beraya di flat guru. Aku dengan Muhammad terpaksa memilih untuk tidak balik kampung kerana 'rugi' balik sekejap... Lebih baik balik akhir tahun masa panjang bersama keluarga. Di tepi flat guru itu ada beberapa batang pokok piasau (kelapa.. ikut dialek Brunei). Maka Ag.Besar panjat pokok piasau tu dah buatlah ketupat... Keesokan hari rayanya beraya di Kg.Jangkit... Kami neraya sakan sampailah di rumah Ag.Besar itu ... Aduh manisnya kenangan itu... Walaupun sedih tidak beraya dengan sanak saudara... Sekurang-kurangnya kesedihan itu terisi juga dengan aktiviti beraya di Kuala Penyu.
Sepanjang empat tahun aku bermustautin di Sabah, terutama tiga tahun yang pertama (masih bujang) aku selalu gak ikut geng-geng pengakap ke Pulau Tiga. Pulaunya indah, tenang dan nyaman sekali. Posting akan datag aku akan ceritakan pulak tentang pengalaman naik Gunung Kinabalu, Insya Allah.
Aku berasa teringin sekali ke Kuala Penyu. Mudaha-mudahan suatu hari nanti... aku akan dapat menjejakkan kembali jangkahan kakiku di perbumian Kuala Penyu bersama isteri dan anak-anakku...
Dedikasi juga untuk;
Kipli Gitam, Fazlee Abdullah, Fatmah Mohd Yasin (Isteri Ag.Besar), Kak Site Tabiah Yunus, Dona Undoh, Felecia E.Jainol, Goh Kui Liang, Hj.Samin Ongki, Cg. Stepehen Kok, Cg.Jendeh Musran, Cg.Masni Muin, Cg.Tan Peng Ann, Cg.Selina Chew dan lain-lain lagi yang tak tertulis di sini. Selamat maju jaya... Sesiapa yang ada membaca catatan ini dan mengetahui di mana Cg.Muhammad bin Abdul Mutalib (selepas balik ke Kelantan beliau mengajar di sebuah sekolah menengah di jajahan Gua Musang) boleh lah memaklumkan kepada saya melalui ruang pesanan minda...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template