The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, May 25, 2009

PASCA 10 ZULHIJJAH

Monday, May 25, 2009
Bookmark and Share
Dalam keadaan kalut macam ni pun minda aku gatal nak menulis... Ialah tengah ingka (kata orang Perak) nak menulis ... Inilah kelebihan yang menjadi 'kegilaan' bloggers...
Inilah ... pasca kemalangan kecil yang aku alami malam raya lepas... Aku rasa perlu kongsi perkara ini kepada seramai orang... Yang dah berlaku, dah pun terjadi.. nak buat macam mana... itulah namanya takdir Allah mengatasi tadbir manusia...
Cuma, aku ditakdirkan melanggar belakang kereta seorang insan yang tinggi akal budinya... luas rasa insaninya... (bukan nak angkat bakul kenalan se taman..). Dalam pada aku 'tak tau nak buat apa' .. dia yang keluar kereta dulu... aku ikut keluar dan baru nak tengok kerosakan kereta masing-masing.. masa tu aku tak tahu sama ada melanggar kereta orang yang kita kenal ni akan jadi macam mana? Pasti rasa marah ada.. sapa tak sayang kereta...beb!
Tapi, aku rasa tersentuh.. Bila dia tersenyum jer... dia bagi tahu bumper kereta dia rosak dan termasuk kedalam sikit... "Kereta cikgu lagi teruk tu..." Aku cuma sekadar mengiyakan kataya... Aku mintak maaf entah berapa kali tak pasti... Dan dia kata "tak apalah.. semua ni dunia jer..." Aku sekali lagi terkedu... dan akhirnya aku nak minta nombor telefon dia... macam tak berapa nak bagi.. selepas aku desak, dia bagi business card dia... "Ok lah.. saya hantar jer ke kedai depan tu.. nanti cikgu selesai dah lah.. macam mana?" Aku.. selaku orang yang bersalah... nak cakap apa lagi... ikut aje lah..."
Aku rasa Inilah insan yang orang kata "dunia buka di hati tapi di tangannya...". Harta benda ni bukan satu kemegahan tetapi satu keperluan di dunia... bila berlaku sesuatu kepadanya tidak rasa sesal yang amat sangat... Pada masa yang sama nilai kemanusiaan lebih tinggi nilainya daripada nilai kebendaan...
Balik rumah aku termenung panjang sambil sesekali diganggu lintasan peristiwa kemalangan tersebut... Kalau aku ditakdirkan melanggar kereta orang lain yang berbeza "nilai harta dan manusianya" macam mana agaknya?
Justeru, balik dari kampung tadi aku terus hantar Kanz isteri aku untuk direpair... Aku cari kedai yang En.R hantar... Alhamdulillah keretanya dah siap.. aku belek berulang-ulang kali kalau-kalau ada yang masih tak memuaskan hati aku... apatah lagi tuannya... Nampak cantik.. (patutlah En.R rekemen aku kat kedai tu..) Aku settle semuanya kat tokei kedai tu...
Cuma, kereta isteri aku yang agak serius... alang-alang dah buat.. aku dah bagi tahu supaya cat baru je... hehe.. warna yang sama... Sedialah 2K... (Alahai bonos aku!!)
Terima kasih En.R dan Pn.U yang begitu memahami keadaan aku pada masa tu.... Semoga dikurniakan oleh Allah SWT kerahmatan dan kesentosaan hidup sekeluarga.. Amin.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template