The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, August 15, 2011

9 OGOS: Akhinya Selamat Kulalui..

Monday, August 15, 2011
Bookmark and Share
Tanggal 9 Ogos 2011 telah selamat aku lalui dengan seribu makna yang tersendiri. Sepanjang dua dekad berkecimpung dalam bidang pendidikan, inilah satu-satunya hari yang sangat memberikan pengalaman bermakna buat diriku. Bahangnya sudah mulai aku rasa semenjak namaku diumumkan dalam laman web Hari ICT, UPSI sebagai pemenang pertama Pertandingan Educational Blogging. Lebih daripada itu aku telah dihubungi sendiri oleh Pengarah Pusat ICTuntuk mengisi satu slot ceramah berkaitan dengan "Pengalaman Menggunakan Blog dalam pendidikan"

Sebagai pemenang pertandingan, aku syukuri sangat-sangat. Tidak menduga tindakan rakanku menelefonku dua hari sebelum pertandingan tutup memberi rezeki untuk menemukanku dengan Ipad2 yang memang aku idam-idamkan sebelum ini. Hadiah yang kedua aku terima sejak UPSI mewujudkan pertandingan Hari ICT. Kali pertama tahun 2006, aku menggondol hadiah laptop. Tetapi, aku bukan sahaja perlu hadir pada petang 9 Ogos untuk menerima hadiah tersebut, tetapi pada sekitar pukul 11.00 pagi, aku kena memberikan ceramah pula! Itu yang aku rasa senak sikit. Pulak tu, bukan ceramah macam biasa... secara video conferencing (vc)!

Aku rasa sedikit selesa apabila pihak sesi vc tersebut dilakukan di sekolahku. Seorang pegawai ICT UPSI akan dihantar bagi memudahkan segala urusan yang akan berlaku. Jadi, aku terima itu sebagai satu cabaran! Bagiku mudah sahaja... Asalkan bidang tersebut masih dalam ruang lingkup keupayaanku... ya, aku anggap itu satau cabaran serta peluang yang aku perlu gapai. Melepaskannya bererti aku mungkin akan terlepas peluang tersebut selama-lamanya...

Setelah berbincang dengan tuan pengetua, beliau tiada halangan. Barangkali sesi tersebut juga akan memberi nilai positif kepada organisasiku sendiri. Inilah julung kalinya sesi sebegitu melibatkan salah seorang guru di sekolahku. Cuma beliau ingin mengetahui bagaimana senario yang akan berlaku pada hari tersebut. Maka, aku menjelaskan apa yang aku faham kepada beliau. Itupun berdasarkan cebisan maklumat yang aku "cantumkan" di sana-sini. Pertama daripada pengarah Pusat ICT, UPSI sendiri. Kedua, melalui flayer yang anakku kutip di Masjid selepas solat Jumaat 6 Ogos serta, daripada pegawai-pegawai Pusat ICT yang aku temui.

Pada 8 Ogos, seperti yang dijanjikan, seorang pegwai Pusat ICT datang ke sekolahku. Kedatagannya yang agak lewat pagi (sekitar jam 11.30 pagi) memang aku tunggu-tunggu. Namun, aku menjangkakan ia akan lewat berakhir kerana maklumlah kerja-kerja teknikal sebegitu memang akan mengambil masa yang lama. Dugaanku amat tepat, akhirnya bukan seorang... tiga orang pegawai Pusat ICT datang kerana ia melibatkan aspek internet networking. Masalah utama yang dihadapi adalah ketidakstabilan line internet. Sesi vc memerlukan talian internet yang stabil dan berkelajuan tinggi. Namun, setelah menutup semua lain "keluar" dan hanya meninggalkan satu line untuk memberi laluan kepada sesi vc, barulah maslah tersebut selesai. Sektar jam 4.00 petang barulah kerja-kerja tersebut usai.

9 Ogos, sekitar jam 10.00 pagi salah seorang pegawai Pusat ICT yang membantu aspek teknikal sidang vc datang. Keadaan yang semalam nampak baik, kini sudah bertukar kepada tidak ok. Line putus-putus serta suara juga delay. Pelbagai usaha dibuat untuk memperbaiki keadaan namun menjelang jam 10.30 pagi keadaan masih juga tidak pulih. Akhirnya menjelang 10.45 pagi aku diminta menemui salah seorang pegawai Pusat ICT, UPSI agar mengadakan sesi lintas langsung dari mana-mana komputer yang ada dalam UPSI sendiri.

Akhirnya aku ditempatkan di dalam sebuah bilik di aras 2, manakala siaran vc tersebut diadakan di aras 5. Menggunakan line yang laju serta stabil, ia menyelesaikan masalah sebelum ini. Soalnya kenapa perlu buat vc sedangkan aku tinggal di TM dan siaran lintas langsung ke Dewan Konvensyen Pusat ICT juga di TM? Sebenarnya pihak Pusat ICT ingin menjelaskan kepada para penonton beberapa perkara. Pertama, teknologi ICT masa kini mampu memungkin sesi pembelajaran boleh berlaku antara guru dan murid tanpa bersemuka secara fizikal. Kedua, melalui Portal MyGuru2 UPSI memungkin perkara tersebut berlaku. Sementelahan pula memang sebahagian daripada pelajar Pra-U di sekolah aku serta seluruh pensyarah (guru) adalah ahli kepada portal tersebut. Jadi, sebab itulah dengan apa cara sekalipun sesi vc tersebut ingin dilaksanakan.

Sekitar 11.30 pagi, sesi vc selesai. Rasa janggal dan pelik yang aku alami sekitar 30 minit kerana bercakap sorang-sorang telah berakhir. Tanpa mengetahui bagaimana kualiti video dan audio pada pihak yang menerima siaran tersebut aku bercakaplah sorang-sorang di hadapan sebuah laptop. Ada kalanya aku rasa nak berhenti bercakap kerana aku tak yakin bahawa ada orang yang sedang mendengar siaran tersebut. Namun, segala kejanggalan tersebut aku abaikan kerana aku yakin jika keadaan tidak bagus berlaku, sudah tentu ada pegawai Pusat ICT yang akan datang kepadaku untuk memaklumkan perkara tersebut. Sejurus selesai, aku menghubungi rakanku di Makmal ICT sekolahku kerana di sana sekitar 30 orang pelajarku sedang menyaksikan siaran tersebut bersama pengetua dan rakan-rakanku yang lain. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar. Mereka faham apa yang aku sampaikan walapun aku memang dalam keadaan gementar tatkala menyampaikan ceramah tersebut.

Petang 2.30 petang, sewaktu perasmian penutupan, aku telah sampai ke dewan tersebut kira-kira 15 minit lebh awal. Seperti yang dinyatakan dalam laman web pertandingan aku menerima sebuah komputer tablet jenama Apple model Ipad2 WiFi bernilai lebih kurang RM1,500.00 berserta sijil penyertaan dan sijil kemenangan. Satu pengiktirafan yang sangat tiggi nilainya. Hobi yang selama ini hanya suka-suka akhirnya menjadi satu ruang dan peuang untuk menerima pengiktirafan sebesar ini. Ia sangat besar kerana aku dinobatkan sebagai pemenang pertama pertandingan blog peringkat kebangsaan!

Pada kesempatan ini aku ingin merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada isteriku yang memahami minatku selama ini. Juga kepada rakan-rakanku yang sentiasa memberi perangsang dan galakan untuk aku pergi lebih jauh dalam dunia blog ini...

Facebook Comments

3 PANDANGAN:

AyiLarimA on August 15, 2011 at 5:54 AM said...

Tahniah cikgu.. Cikgu memang HEBAT.
nanti bole ajar saye buat blog yg SUPER DUPER INTERNATIONAL pulak ye :)

MALEQUE SELAMAT on August 15, 2011 at 3:10 PM said...

Blog yang macam tu... rasanya tak mampu kot. Kalau yang biasa2 macam ni oklah... Kalau sesiapa nak belajar silalah... hehee...

salmahj on February 22, 2013 at 7:50 PM said...

assalamualaikum cikgu malek...lama tak jengah blog cikgu malek...apa2 pun tahniah di atas kejayaan...

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template