The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, February 13, 2010

CERITERA PILU SEORANG SUAMI 3

Saturday, February 13, 2010
Bookmark and Share
Sore Khamis yang baru berlalu, tatkala aku sedang menelusuri internet sambil mencari idea untuk dinukilkan dalam blog yang agak lama sepi tetiba aku menerima panggilan telefon daripada rakanku.
"Assalamualaikum.. Ana nak bagitau ni..." suaranya agak kelam kabut sikit.
"W'salam... apa yang penting sangat ni syeikh?" Ujarku selamber.
"Ana nak bagitau pasal tulisan yang anta dok tulis kat blog anta tulah... "
"Kenapa, ada orang marah ker? Aku sedikit rasa cemas. Manalah tahu kalau individu yang aku ceritakan tu nak ambik tindakan undang-undang kat aku plak! Haru dibuatnya...
"Dak aih... Ana rasa anta kena sambung lagi cerita tu..."
"Isyh.. ana mana boleh sambung-sambung ikut dan syeikh... kalau ada berita terkini barulah ana boleh sambung.." Aku tak tahu rupanya "Pak Syeikh" ni ada baca tulisan aku tu.
"Ha... ni ana nak bagi anta berita lah.."
"Hehehe.. sejak bila anta jadi reporter nih syeikh?"
"Ni bukan sebarang reporter tau... ana pagi tadi ikut suami yang anta dok cerita tu pi court..."

Pot pet cerita Pak Syeikh tu... Naik panas telinga aku mendengar cerita tersebut. Panjang lebar dia ceritakan. Sungguh detail. Mungkin bagi memastikan cerita yang aku catat nantinya lebih tepat. Rupa-rupanya baru aku tahu sang suami yang aku ceritakan itu rakan sepengajiannya sekarang. Mereka tiba di Mahkamah Syariah Rendah Bandar A seawal 9.00 pagi. Si suami sengaja datang tepat pada waktunya bagi meninjau-ninjau kalau-kalau isterinya lebih awal tiba. Setelah masuk ke dalam bangunan mahkamah tersebut si suami terus ke tingkat satu bagi memastikan masa dan tempat sebutan kes tersebut akan diadakan.

Menjelang 10.00 pagi, kelibat siisteri tidak juga kelihatan. Si suami mengagak tentunya si isteri telah mendapat nasihat daripada peguam bahawa defenden boleh tidak hadir pada kali ini. Motifnya, mungkin untuk melewat-lewatkan tarikh sebutan kes tersebut ke satu tarikh yang lain. Kata syeikh tu, itu mungkin strategi perang psikologi di mahkamah. Sengaja nak bagi si suami rasa marah. Terpaksalah si suami datang sekali lagi untuk sebutan kes yang gagal tersebut.

Sekitar 10.30 pagi, nama si suami dipanggil. Alangkah terperanjatnya si suami, apabila pegawai polis yang bertugas di situ memaklumkan bahawa si isteri diwakili oleh seorang peguam! Pucat sekejap muka si suami tersebut. Sejurus selepas itu, peguam si isteri dan si suami tersebut dipanggil mengadap Yang Arif Hakim di kamar hakim.

Sekitar jam 11.00 pagi kedua-duanya keluar dari kamar hakim, muka si suami sedikit lesi. Menurut peguam yang mewakili si isteri, defenden tidak dapat hadir kerana ada urusan yang melibatkan pengajian. Justeru, peguam tersebut memohon kepada hakim agar menunda ke satu tarikh yang lain. Hakim memutuskan agar kes tersebut dibawa ke satu tarikh baru dalam bulan Mac. Walaupun si suami memohon agar tarikh tersebut dipercepatkan, tetapi pihak mahkamah menyatakan itulah tarikh yang paling hampir.

Sewaktu makan tengahari di sebuah restoran tidak jauh dari mahkamah, si suami, Pak Syeikh, abang si suami serta pakcik si suami mengadakan persidangan meja bundar. Berbincang sambil membuat andaian itu dan ini. Hampir segalanya berlegar tentang, mengapa isterinya menggunakan khidmat peguam? Siapa saksi sebelah isteri yang akan diheret ke mahkamah? Emaknya sendiri pun tak tahu sangat krisis yang sedang melanda anaknya dari awal hingga akhir. Bila dah meletup, baru emaknya tahu. Bapaknya lagilah... entah-entah masih tak tahu hujung pangkal cerita anak perempuan satu-satunya itu. Abangnya? dalam setahun entah berapa kali bercakap dengan adiknya itu. Adik lelakinya juga sama. Tidak aman dengan rasa amarah terhadap kakaknya. Kedua-dua abang adik itu pernah dikatakan nak membunuh ayahnya. Ironinya, orang yang menjadi kepercayaan si isteri itu adalah emak dan abang si suami. Kalau seluruh keluarganya sendiripun dia tak percaya, siapa yang akan berhujah dengan peguam suaminya nanti? Manakala orang kepercayaannya pula sudah pasti akan berdiri teguh di belakang suaminya.

Rupa-rupanya Pak Syeikh mempunyai andaiannya sendiri. Katanya, tindakan si isteri semata-mata ingin memastikan tarikh penjatuhan talak ditunda sebab dia masih tidak boleh menerima dia akan diceraikan. Baginya, dia tidak mahu berpisah dengan suaminya, tetapi tidak mahu pula berubah seperti yang diharapkan oleh suaminya. Jika perceraian berlaku, tiada sesiapa lagi orang yang boleh diharapkan untuk membantunya. Lebih-lebih lagi dalam tempoh si isteri belajar sekarang. Tiadalah lagi "khadam" yang boleh disuruh-suruh lagi.

Si suami ternyata dalam kebuntuan. Perasaan tawar hambar terhadap isterinya bertambah meluap-luap dan kini bertukar benci dan menyampah. Sepanjang tempoh menunggu sebutan kes (yang tak jadi) berpuluh-puluh sms diterima dari si isteri. Semuanya penuh dengan kata-kata kesat dan fitnah. Tiada ungkapan penyesalan dan kemaafan yang sewajarnya ditaip dalam khidmat sms tersebut. Jika ingin memohon si suami berdamai dan kembali berumah tangga kenapa terus-terusan menyerang si suami? Adakah dengan cara itu si suami akan berlembut hati dan bersedia memaafkan isterinya? Entahlah ilmu psikologi apa yang digunakan oleh si isteri tersebut. Sedangkan si suami punyai hak untuk mentalak isterinya pada bila-bila masa sahaja.

Bila aku tanya kat Syeikh itu, kenapa si suami tak cerai diluar mahkamah? Katanya, si suami sedaya upaya untuk mengikut saluran yang betul. Boleh menjatuhkan talak di luar mahkamah, tetapi si suami akan didenda sekitar RM1k, serta ada beberapa komplikasi lain menyusul. Tapi, katanya, jika keadaan menjadikan ia terlalu sukar dilaksanakan, maka si suami sedang bersiap sedia untuk menjatuhkan talak di luar mahkamah. Alasan isteri nusyuz serta tidak lagi sehaluan antara dua sebab utama mengapa talak adalah jawapan kepada semua persoalan yang sedang berlaku.

Berita sampingan yang aku dengar dari Pak Syeikh, si isteri sebenarnya sejak kecil lagi diwarisi dengan saka oleh keluarganya. Sebab itulah bila dalam keadaan marah, segala ilmu agama yang dipelajari hilang dan terbang! Suami jadi mangsa marah dan maki hamun si isteri. Namun, bila si isteri ada keperluan tiba-tiba sahaja fe'el isteri jadi berubah menjadi baik dan lunak. Rupa-rupanya antara sebab mengapa si isteri lari dari rumah emak mertuanya tempoh hari ada kaitan dengan usaha keluarga si suami hendak mengubati saka yang telah sekian lama "menjaga" si isteri tersebut. Si isteri ada mengakui perkara tersebut sewaktu ditanya oleh si suami kemudiannya.

Kini si suami bertambah-tambah kuat untuk berpisah. Dia kini menjadi takut dengan perkara yang berkaitan dengan saka pula. Bertambah-tambah risau lagi, menurut seorang pengamal ilmu perubatan alternatif yang ditemui menyatakan, dua orang daripada anaknya akan mewarisi "ilmu" tersebut!

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

Domi~ said...

bertambah kritikal kisah ni...sbar ye si suami.....smoge bbhagie dgn khidupan bru.. :)

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template