The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, August 23, 2009

USIN BOLT: MANUSIA ATAU MESIN!

Sunday, August 23, 2009
Bookmark and Share
Siapa kata aku tak minat sukan! Cuma sejak akhir-akhir ini (sejak mencecah usia ini...) aku tidak 'segila' masa zaman sekolah dulu.
Cuma sekarang ini, aku tak tunggu sampai pukul 2.00 pagi untuk tengok siaran live bola sepak. Biasanya yang awal-awal siarannya aku tengok lah... Yang sampai dinihari tu... aku biasanya tengok latest result kat ESPN. Itupun kalau berkaitan dengan dua acara sukan yang aku minati. Kalau bola sepak aku peminat Manchester United, dan tennis aku minat kat Rafael Nadal.
Acara padang dan balapan, aku tak lah minat sangat. Cuma antara yang agak minat ialah acara larian. Tetiba jer nama Usin Bolt menjadi buah mulut para pemerhati dan peminat sukan acara larian jarak dekat. Aku pun teruja gak dengan larian dia... Ya Allah macam kilat... mendesup. Dalam acara 200 meter dengan catatan rekod dunia yang baru iaitu 19.19 saat ternyata amat menakjubkan. Begitu juga dalam acara 100 meter dia mencatat 9.5 saat bagi memadam rekod kejohanan yang lama.
Daripada kedua-dua acara tersebut, larian Usin nih... sangat konsisten. Beliau berlari 1 meter dengan kelajuan kurang daripada 1 saat! Malah menurutnya, beliau berkemampuan untuk berlari dalam lingkungan 9.4 saat dalam acara 100 meter!
Terfikir gak dalam benakku... macam suatu yang supernatural tentang kehebatan dia nih... Entah-entah pakai ubat perangsang... Teringat aku masa Ben Johnson, pelari Canada pecah rekod dunia yang akhirnya didapati menggunakan sejenis dadah terlarang.
Apa tidaknya, kelajuannya macam Steve Austin dalam drama bersiri "Six Million Dollar Man" yang popular pada era tahun 70-an.
Buat masa ini belum ada sesiapa yang boleh mencabar kepantasan beliau. Asafa Powel dan Tayson Gay setakat ni dapat angin sahaja lah...
Kehebatan para pelari Jamaica sejak kebelakanagn ini memang menakjub-kan... Patut bagi peluang athelit Malaysia berlatih kat Jamaica pulak. manalah tahu ada pulak hasilnya...
Entahlah.... Bidang sukan kat Malaysia nih serba tak manjadi. Harap kat Squasy... Alih-alih baru-baru ini acara tersebut 'tewas' dalam usaha untuk dimasukkan dalam acara sukan olimpik.
Badminton, tenggelam timbul... Susah nak diramal... Bola sepak, dengan vietnam pun selalu kalah... Walhal, depa punya kelengkapan nak main pun tak sehebat Malaysia.
Aku rasa, banyak sangat politiking dalam sukan lah... Fikir-fikirkan..

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template