The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, August 8, 2009

SUATU CATATAN PENGALAMAN YANG BESAR PENGERTIANNYA...

Saturday, August 8, 2009
Bookmark and Share
Setelah memastikan tiada apa-apa aktivti keluar, aku bercadang nak men"defrag" ruang karyaku yang bersepah serta tidak sedap mata aku memandangnya. Meja tulis dengan beberapa buah fail serta buku yang "main aci letak" memang menambahkan kusut fikiran sesiapa yang sahaja yang menengoknya. Atas meja pc bil-bil celcom serta bil air yang belum dilunaskan... Entah macam mana kali ini dalam "kawanku" boleh terlicin diambil semua, jadi bila ada bill yang datang lewat kena masukkan baliklah beberapa keping not RM50 untuk membolehkan aplikasi pembayaran bil atas talian dapat dilakukan.
Tiba-tiba aku teringat untuk menghantar sms kepada janji yang telah aku berikan secara lisan tetapi entah kenapa sehingga semalam aku tak menerima sebarang pengesahan daripada cikgu tersebut sama ada jadi atau tidak program peningkatan mata pelajaran Pengajian Am di sekolahnya. Aku menerima panggilan hari sabtu lepas sewaktu aku di market ikan... Antara lain aku kata, oklah.. hantarlah surat rasmi ke sekolah.
Semalam aku hantar sms serta beberapa kali buat panggilan tetapi hairannya tidak berjawab. Aku, mudah sahaja... "no news is good news.." Aku tak perlulah ke sana... tak payah susah-susahlah... Lagipun cikgu sekolah situ aku dah jumpa masa program daerah hari itu... agaknya tak jadilah.. sebab imput yang lebih kurang sama aku akan bagi kat student dia..
Lebih kurang sepuluh minit sebelum 8.00 pagi, aku rasa macam tak sedap hati.. sms aku kirim
bagi memastikan aku tidak silap membuat keputusan..
"Saya anggap teknik menjawab PA pd hari ini batal sbb x ada surat rasmi dr sekolah, dan cikgu x jawab panggilan dan sms saya.. tkasih"
Sedang aku baru on pc.. tetiba ada panggilan masuk.. Bila sahaja aku jawab salam daripada suara yang memanggi..
"Cikgu, jadi ker datang ke sekolah kami..."
"Hah! Kenapa? Jadi ker program tu?"
"Kami sedang tunggu cikgu nih..."
"Ya Allah.. kenapa tak respon sms dan panggilan saya semalam?"
"Cikgu call sapa?"
"Entah... nombor 019-5xxxxxx"
"Saya mintak dia uruskan... "
"Saya tak terima pun surat dari sekolah cikgu..."
"Ha? Saya dah faks... kat saya ni ada salinannya..."
Setelah beberapa ketika bertukar-tukar suara termasuk dengan tuan punya nombor itu... Aku bersetuju untuk hadir kerana memandangkan seramai 60 orang pelajar sedang menunggu, aku rasa simpati sangat. Mahu jugak aku tolak... memandangkan bukan salah aku!
Aku melihat jam 8.30 pagi. Aku masih tak bersiap langsung! Kena hantar anak pula tusyen kat sekolahnya... Jadi aku sambar mana-mana yang patut dan wajib sahaja dan sambar laptop dan terus keluar! Aku berdoa, minyak kereta aku cukup untuk menyampaikan ke sana kerana aku tak nak kehilangan banyak masa... Aku singgahkan anak aku kat sekolah dulu dan terus masuk highway Behrang.
Aku masuk highway Behrang sekitar 8.45 pagi melalui lorong Touch n Go sebab bimbang nanti masa keluar kena queue pulak.. Dalam keadaan macam itu, aku hanya berharap... tiada speed trap dan minyak cukup. Ada ketikanya kelajuan kereta aku mencecah 170 kmj, tetapi tidak kurang daripada 150 kmj. Dengan kelajuan itu aku sampai di tol keluar sekitar 9.18 pagi! Betullah intuisi aku, masa keluar tol memang banyak kenderaan berderet-deret. Masa sebegitu aku biasanya akan teringat iklan Roslan Aziz nak kereta buruk, kena potong dek budak-budak muda yang naik kereta baru! Oleh sebab jalan agak kurang lancar, aku sampai di sekolah tersebut sekitar 9.25 pagi.
Sebaik sahaja kaunselor menyerahkan majlis kepada aku, aku terus memecut macam aku naik kereta tadi! Bayangkan ada lima bahagian nak dikongsi sedangkan masa yang diberi lebih kurang 1 jam 45 minit.
Aku harap perkongsian maklumat aku itu akan memberi manfaat kepada para pelajar di situ... Aku sedar, aku bukan malaikat yang mampu mengeluarkan semua kejahilan bagi menempatkan semua maklumat yang dikehendaki... Lebih-lebih lagi, dalam kelompok tersebut ada dua buah sekolah rupanya. Aku sedar, aku cuma akar yang ditemui bagi menggantikan sebatang rotan yang dicari... Mohon maaf atas kekurangan di sana-sini. Jika dipanjangkan umur dan ada kesudian pihak tuan rumah, tahun hadapan kita jumpa lagi dengan ruang masa yang lebih panjang ...
Dalam perjalanan balik, aku geleng-geleng kepala... lantas aku teringat pesan salah seorang PPD suatu ketika dulu... Semasa aku menjadi emcee sempena pemasyhuran nama sebuah sekolah rendah di TM...
"Malek, Lebih baik kita terlebih maklumat daripada terkurang maklumat"
"Kalau terlebih maklumat memudahkan banyak pihak, tetapi.. kalau terkurang maklumat menyusahkan semua orang.."
Datang pula ungkapan kaunselor sewaktu pembukaan majlis tadi.. "Kita yakin bahawa setiap sesuatu perkara itu pasti ada hikmahnya... Tunggulah beberapa ketika lagi, Insya Allah kita akan faham hikmahnya itu"
Hehe... mungkin ada betulnya. Bye!

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template