The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, August 24, 2009

H1N1: PEMAHAMAN ANTARA ANTIBIOTIK DAN ANTIVIRAL....

Monday, August 24, 2009
Bookmark and Share
Bahan ini sangat menarik bagi menjelaskan perbezaan antara antibiotik dan antiviral. Selama ini aku salah... Aku ingatkan antibiotik tu adalah bahan kimia yang dihasilkan bagi meningkatkan antibodi seseorang yang diserang penyakit, apabila antibodi dilihat tidak berupaya mempertahankan sistem keimunan badan.
Rupa-rupanya antibiotik adalah bahan kimia yang digunakan untuk membasmi pertumbuhan bakteria serta mikroorganisma seperti kulat. Jelasnya antibiotik digunakan dalam membasmi jangkitan akibat serangan bakteria.
Manakala vaksin pula ialah persediaan biologi untuk sistem pertahanan badan bagi mengenal pasti bahan asing yang masuk dalam badan.
Bercakap pasal antibiotik ni... baru aku tahu kenapa farmasis memberitahu kita supaya habiskan semua ubat antibiotik yang dia bagi... Aku ingat bila dah rasa sihat tak payahlah habiskan antibiotik tu...
Rupa-rupanya jika kita tak habiskan antibiotik tu, dan bakteria yang menyerang kita tak habis sepenuhnya.. maka ia akan membentuk kerintangan bakteria terhadap antibiotik kerana dianggap antibiotik tersebut tidak mencukupi.
Begitu juga dengan menggunakan antibiotik yang lama untuk penyakit yang sama pada masa akan datang. Dua keadaan tersebut akan menimbulkan komplikasi yang lain iaitu diserang penyakit yang seakan sama tetapi tidak dapat dirawat menggunakan ubat yang sama kerana bakteria tersebut melalui proses mutasi bagi menghasilkan bakteria yang lebih kuat.
Vaksin pula berindak untuk merencat penggandaan virus dalam sistem tubuh badan. Oleh itu virus tersebut tidak dapat merebak dan dengan itu antibodi berupaya membina semula sistem pertahanan badan.
Begitulah alkisahnya... juling bijik mata aku memahami artikel yang menggunakan terma biologi nih.. Jadi kalau dapat antibiotik dari klinik... sila habiskan walaupun demam dah kebah. Kedua, jangan memandai-mandai gunakan antibiotik yang ada kat freezer tu.. Bahaya!

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template