The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, May 25, 2009

S MK BUKIT GUNTONG, KUALA TERENGGANU

Monday, May 25, 2009
Bookmark and Share
Aku masih lagi 'dibuai' (seperti kata seorang komentar, Duan & Duan dalam "Oh Kuala Penyu") memori silam tentang beberapa buah institusi pendidikan (sekolahlah!) yang pernah memberikan ruang dan peluang untuk menghuninya walaupun untuk ketika. Kali ini aku ingin melayangkan memori itu ke sebuah sekolah yang memberi ruang kepada aku untuk menjalani sesi praktikum selama 11 minggu (kalau tak silap lah... almaklumlah dah dekat 20 tahun berlalu). Sekolah tersebut ialah SMK Bukit Guntong, Kuala Terengganu. Aku pelajar Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI @ kapal selam) di Maktab Perguruan Kuala Terengganu, Batu Rakit (MPKTBR).
Menariknya sekolah ni... cikgu-cikgunya dan murid-muridnya sangat baik hati. Aku tak ingat ada beberapa kali kena jemput kenduri kat rumah cikgu-cikgu tu... Musim buah... tak payah beli ... bila petang je ada lah yang datang ke rumah sewa (terletak kat seberang jalan sekolah...) bawak macam-macam buah.
Masa praktikum aku dengan dua orang kawan lagi duduk serumah. Sahak Zainal Abdeen (Melakau) dan Rashidi Abd Wahab (Perak- Alfatihah... dah kembali ke Rahmatullah masa pilihan raya awal 1999 agaknya.... kemalangan jalan raya). Tonggang tebalik kami selama 11 minggu tu membuat persediaan mengajar dan aktiviti kokurikulum. Bercakap pasal praktikum ni... aku tak akan lupa dengan peristiwa aku kena selia oleh En.Hamzah Ali (Sains Sukan). Ini lah yang pelik... Aku opsyen Bahasa Melayu tapi yang selia pensyarah Sains Sukan. Bila tanya kat En. Hamzah... Dia akan selia gak mata pelajaran PJK... Kebetulan pulak selain B.Melayu, Sastera Melayu aku kena bagi mata pelajaran PJK. Aduh... fening lalat aku... tak pernah belajar kaedah pengajaran PJK pulak tu... Tapi.. dia acah ajer... sampai habis tak selia ponn... Alhamdulillah.
Aku nak ucapkan terima aksih banyak-banyak kat En.Hamzah Ali tu... kalau tak budibicaranya dah pasti aku kantoi praktikum... Ceritanya... Aku dah perpare nak guna video tape (mana ada CD masa tu..) aku salin kat Pusat Sumber Pendidikan Terengganu (PSPN)... jadi confident lah okey... lagi pun mana ada VCR kat rumah sewa na test running.... maka pada hari yang dijanjikan pun dia datang..... Alamak... berpeluh-peluh aku! Sebab tak ada apa-apa yang keluar kat skrin televisyen melainkan berjuta-juta "semut".... En.Hamzah panggil aku... Aku punya mintak maaf lah.. tak ingat berapa kali.... Dia kata.. Dah jangan nak buat apa-apa lagi cari lah bahan apa-apa kat bilik guru guna dalam P&P... Aku berambat lah lari ke bilik guru... tulah yang puji cikgu-cikgu SMKBG ni.. depa carikan aku pamflet (aku tak ingat tentang apa..) dan aku bawak ke kelas lah.... Alhamdulillah.. selesai En.Hamzah kata... "Saya tak boleh bagi cemerlang lah sebab kat buku rekod tulis lain... mengajar lain...." Tak apalah jangan kena repeat praktikum sudahlah...
Buat bekas anak-anak muridku.. mungkin ramai yang telah berjaya dalam karier masing-masing... Teruskan usaha anda walaupun dalam medan yang berlainan... Terima kasih atas segalanya...

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template