The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Monday, May 25, 2009

AKU DAN MOBILKU...

Monday, May 25, 2009
Bookmark and Share
Kalau sesetengah orang menggunakan blog untuk menjual produk... atau sekurang-kurangnya mempromosi produk mereka. Entahlah... aku mungkin "spesis" yang tak ada vision business tak terfikirpun sebelum ini nak buat macam tu...

Aku mungkin sekadar nak membuat catatan tentang kereta aku ni yang selamat aku aku lego pada 10/03/2009 (Selasa) lepas. Pengalaman memiliki serta menggunakan kereta jenama Proton! Percaya atau tidak, sepanjang hidup aku ini, aku baru memliki dua buah kereta... Ertinya aku jenis yang tidak suka tukar-tukar kereta dan kalau menukarnya pun kerana ada sebab-sebab yang mendesak dan bukannya kerana faktor citarasa atau suka-suka. Kereta pertama aku beli ketika aku baru balik ke Semenanjung (1995) selepas 4 tahun setengah berkhidmat di Negeri Di Bawah Bayu. Kereta second hand ... Proton Saga Magma (1988). Aku pakai selama 8 tahun. Aku jual pun kerana ada kawan beria-ia nak beli. Dia terpaksa berulang-alik dari Gunung Besout (GB) ke TM hari-hari. Aku kesian gak... aku jual dengan harga RM5k jer! Alih-alih yang lucunya... bila dia bawak kawan dia dari GB untuk nak tengok keadaan kereta tu... kawannya pulak yang ambik!!! Aku tengok kawan aku tu, terkebil-kebil dengan peristiwa yang berlaku. Aku tak faham... kalau aku tahu macam tu... aku boleh mark-up harga! Kawan aku tu satu sen pun tak dapat apa!

Kali terakhir aku jumpa balik kereta Proton Saga tu pada 30 Julai 2007. Secara kebetulan, selepas isi minyak kat ESSO S.River, aku macam kenal dengan kereta yang ada kat depan aku nih! Sangat kenal... Ya Allah! kereta aku dulu rupanya! Dengan menggunakan handphone (sambil memandu) sempat ambik beberapa keping foto. Perasaan sayu tiba-tiba datang... Almaklumlah terlalu banyak kenangan indah dan beberapa pengalaman yang mengerikan sewaktu aku menjadi tuannya. Paling tidak dua kali! Sekali aku nak terlanggar sebatang pokok yang melintang jalan di Jalan Sg.Panjang Tg.Malim. Masa tu awal pagi. Keadaan masih gelap. Alhamdulillah dalam kadar kelajuan mencecah 80 kmj, aku sempat membuat pilihan yang tepat dengan menuju pada bahagian hujung pokok yang tumbang itu! Sampai sekarang aku masih lagi terbayang-bayang kejadian itu. Satu lagi, aku hampir terlanggar babi hutan!

Setelah aku jual Proton Saga aku tu pada Pak Mat, aku ambik Proton Waja 1.6 M/T pada 24/05/2003. Nawaitu aku... aku akan pakai kereta tu sampai reput! Tak nak jual. Justeru, aku jaga dengan "sepenuh hati". Ada masalah sikit, aku repair. Cari spare part ori! Minyak full synthetic sampai last aku jual... Dan, aku rasa aku adalah pengguna Proton Waja yang sangat bernasib baik sebab kereta aku tu tak banyak masalah... power window tak pernah meragam. Aircond, hehe... lima tahun pakai baru service! Absorber belakang pun sama... absorber depan masih yang asal lagi...

Idea awal nak jual Waja bermula apabila bala tentera aku dah semakin meningkat lah... Dah enam orang beb! Sampai peringkat aku kena guna ABM (bukan alat bantu mengajar... tapi alat bantu memandu!) Kayu massage! Kalau bising-bising dan gaduh, kayu aku tu akan cari mangasanya lah! Itu pun anak-anak aku tak heran sangat! Akhirnya idea tu semakin kuat membakar aku sewaktu aku tengah repair switch control aircond. Sementara mekanik tu buat kerja dia... aku pun pergilah meninjau kat used car sebelah... Alamak! teruknya harga kereta terpakai. Aku tengok kereta yang sama tapi A/T, RM28k! Entah macam mana kat situ ada mamat agen jual kereta baru! Bila dia nampak aku tersengih-sengih agaknya, dia pun approach aku lah... Dia kata harga kereta terpakai akan jatuh lebih teruk pada bulan-bulan yang akan datang... Aku pun suruh dia estimate kereta aku yang tengah direpair tu... Dia letak harga RM22k @ RM22k! Wahahaha... pasti aku kena top up banyak nih kat bank kalau nak jual jugak! tapi kalau aku tak jual sekarang... lagi teruk kena top up lebih banyak lagi! Mamat tu cuba cari buyer yang berani mark up kereta aku tu untuk meminimumkan top up dengan pihak bank... Setelah ting tong dengan beberapa orang buyer... dia kata RM25k! Keesokan harinya aku call bank. Nampaknya aku kena top up lebih kurang RM1k! Ni lah bila beli kereta pinjaman jangka panjang! Walaupun dah guna 5 tahun, masih banyak lagi hutang kat bank...

Aku tak nampak lagi nak ambik kereta baru (MPV hehe...) dalam jangka masa terdekat nih... Baru nak korek sana-sini untuk cari down payment dulu! Tapi, oleh sebab mamat jual kereta tu dah tolong aku jual kereta dengan harga tu... aku dah bagi di RM1k untuk jaminan bahawa aku akan cari dia bila aku beli kereta baru nanti! Tunggulah bulan lima ke.. enam ke... Buat masa ni aku naik jer Kanz isteri aku tu... Sehingga awal bulan April nih... masih ok! Lepas tu, bila isteri aku dah start kerja balik (selepas cuti 60 hari)... baru lah tahu tonggang terbalik "kehidupan" aku apabila berkongsi kereta! Jangan nanti Kancil pulak yang meragam nanti! Ya ampunnnnn!!!

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template