The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Friday, January 22, 2010

CERITERA ANAK-ANAK YANG BELUM SELSESAI...

Friday, January 22, 2010
Bookmark and Share
Telah lebih seminggu blog ini sepi dari cetusan idea yang sekurang-kurangnya dapat meringankan perasaanku sendiri. Betulkah? Menulis blog boleh meringankan bebanan perasaan? Entahlah, bagi aku begitulah keadaannya. Aku menulis sama ada terlalu gembira, terlalu sedih atau terlalu rimas. Melalui penulisan, fikiranku akan berasa lega dan ringan sikit.... Namun, sejak lebih seminggu ini aku rasa kelam kabut sangat. Lagi pulak... kalau nak menulis kena selengkapnya. Tak rerti tulis singkat-singkat. Mungkin itu satu kelemahan atau sebaliknya.

Cerita anak-anak nampaknya masih belum berakhir. Anakku yang nombor wahid baru aku pindahkan ke Kuala Kubu Bharu dari Sungai Besar. Walaupun guru-gurunya di SABK SAM Bagan Terap, Sg.Besar akan keberatan nak melepaskannya, namun desakan ibu bapa tidak mampu mengubah harapan sesiapa juga. Melainkan anakku yang nerayu-rayu tak nak pindah... Tapi aku tengok anakku pun berminat ke SAMT KKB, maka aku uruskan sahajalah... Kalau ditanya kenapa pindah? Aku sendiri pun tak ada jawapan yang konkrit. Pasal cikgu? Kedua-dua sekolah gurunya dari KPM. Diringkaskan cerita, mungkin prasarana di KKB lebih baik berbanding dengan Bgn.Terap. Mungkin juga status sekolah... Maklumlah SAMT dan SAM. Tapi, orang ada kata... Kalau kita berusaha untuk memandaikan diri, sekolah di mana-mana pun akan jadi pandai. Tapi, kalau sekolah sekadar untuk memandai-mandai, sekolah kat mana-mana pun susah nak pandai. Hehehe... entahlah.

Surat perpindahan, aku dapat sewaktu balik kampung hujung minggu lepas. Pakcik aku yang membawanya sendiri dari Ibu Pejabat Jabatan Agama Islam Selangor di Shah Alam. Kemudian, surat tersebut aku bawa ke sekolah yang baru pada hari Isnin, sementara anakku menguruskan saki-baki yang masih belum selesai di sekolah lamanya. Alhamdulillah, proses penempatan nampak berjalan dengan lancar. Aku bayar apa yang patut termasuk perlatan asrama.

Lewat petang Rabu, aku membawa anakku itu ke SAMT KKB. Aku dah mintak kebenaran daripada PK HEM untuk menghantar anakku itu selepas jam 3.00 petang. Rasa malu gak dengan pengetua untuk keluar sekolah nak urus anak-anak lagi... Jadi, menghantar lepas waktu sekolah adalah satu-satunya pilihan yang ada. Alhamdulillah anakku ditempatkan di dorm bersama dengan bebudak form 4 yang lain. Sebilik ada 16 orang.

Sewaktu aku tinggalkan ankku di SAMT KKB,
"Ayah, nak ke Bagan balik lah..."
"Apa?"
"Abang, macam tak boleh masuk jer.."
"Jangan buat hal bang... Ayah dah urus merata-rata ni.." Aku seperti memberi sedikit ugutan atas idea anakku itu, yang jika betul-betul terjadi sudah tentu akan menghuru-harakan lagi aku...
Sebelum aku permisi, aku sempat mengingatkan anakku tentang pesanan isteriku sebelum berrolak ke sekolah awal pagi tadi.
"Ibu pesan, dua hari sekali telefon ibu..."
"Ok, Insya Allah" Jawabnya ringkas.

Hari berlalu, panggilan yang dinanti tidak berdering juga... Seteleh masuk hari keempat baru isteriku menerima panggilan daripada anakku itu. Isteriku sedikit merungut...
"Kalau iya pun seronok sangat kat asrama, tak kanlah lupa ayah ibu kot?"
Aku hanya tersenyum. Bagi aku "no news is good news". Oklah tu, kalau dibuatnya meraung-raung nak balik ke sekolah lama, tak ke haru dibuatnya!

Harap-harap, untuk tahun 2010 ini, setakat inilah sahaja episod tukar-menukar sekolah anak-anaku itu... Ini pun dah jenuh mengorek saki-baki fulus buat melengkapi perlatan dan bayaran-bayaran yang wajib! Hehehe... ana sudah finin lah... Kalau bertukar lagi kena jumpa along kot... Huhuhu... Paling haru-biru bab yuran makan asrama. Biarpun 40 hari subsidi makan telah dikembalikan, namun bagi ibu bapa yang berpendapatan RM5k ke atas (termasuk elaun tetap beb!) kena bayar RM3 sehari. Sebelum-sebelum ni biarpun gaji RM10k, tetap RM1 sehari bayaran asrama... Nampaknya tahun ini aku kena sedia RM1.2k setahun untuk dua orang anakku yang diasrama! Itu tak masuk 40 hari subsidi yang dikembalikan tu... Kalau kira 240 hari ... Wow, aku kena bayar RM1,440 setahun.

Aku nak bagi tahu kat semua orang, mulai tahun ni depa clasify ibu bapa berpendapatan RM5k dan ke atas kaya! Lalala.. aku orang kaya!!! Aku orang kaya baru...!!!

Facebook Comments

2 PANDANGAN:

a kl citizen on January 24, 2010 at 10:15 AM said...

assalammualaikum

oo, saya tak kaya lagi

sifoo on January 24, 2010 at 12:34 PM said...

PATUT LA LAMA X MUNCUL. HARAP2 SEMUA DAH SELESAI..HEHEHE

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template