The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Wednesday, August 26, 2009

PTK: PEPERIKSAAN SEPANJANG HAYAT?

Wednesday, August 26, 2009
Bookmark and Share
Sesunggunya semalam adalah antara hari-hari sukar yang aku pernah lalui. Duduk dalam dewan peperiksaan menjawab soalan-soalan objektif selama dua jam bukanlah satu tempoh yang panjang... Malah dalam peperiksaan PTK3 yang aku duduki secara esei sebelum ini yang menelan masa selama 3 jam untuk kertas UAK (ulangan) pun aku berjaya melaluinya dengan "gagah" (walaupun keputusannya tidak "gagah" hehe...) Namun, apabila diri dalam kondisi yang tidak cukup fit, satu jam pun terasa lama. Dengan hidung berair, batuk serta demam menjadikan tempoh itu teramat panjang... Ditambah lagi dengan tiada persiapan rapi lantaran kekangan itu... kekadang rasa sejuk dan kekadang rasa panas... Memang sejuk sebab demam... Panas sebab apabila dalam kondisi peperiksaan (apatah lagi dalam konteks PTK)... rasa rugi pulak jika tidak dapat "band" 4... Jadi, bila sempat jeling kengkawan di kanan dan di depan (sebab aku duduk tepi tingkap bahagian sisi kiri dewan) semuanya tunduk dan khusyuk menjawab... aku rasa panas dan cemas gak!
Subuh ini aku kembali mengadap pc nih... Sahur tadi telan ubat.. dan sekarang rasa sedikit ok... Ubat yang aku dapat selepas petang semalam menyerah diri ke Klinik TM dan dapat sekali injection... Dapatlah tiga jenis ubat demam, selesma dan tekak. Ubat batuk sudah ilek!
-------------------------
Sebenarnya aku tidak pernah sengaja mengigat dan mengira berapa peperiksaan yang aku telah lalui sepanjang hidup aku... Tapi aku teruja nak mengiranya di sini ... Bukan untuk sengaja dipamerkan bagi mewar-warkan apa yang tak sepatutnya dihebah-hebohkan... Cuma, betapa "kejamnya" sistem ini memaksa semua kaki tangan awam berperiksa sepanjang hayat...
1. Penilaian Darjah Lima 1 kali
2. Sijil Rendah Pelajaran (SRP) 1 kali
3. Sijil Pelajaran malaysia (SPM) 1 kali
4. Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 1 kali
5. Peperiksaan Ujazah Sarjana Muda (UM) 3 kali - Setahun sekali sebab UM pada masa tu satu-satunya universiti yang masih menggunakan sistem tahun bukan semester
6. Peperiksaan Diploma Pendidikan (KPLI) 1 kali
7. Peperiksaan Am kerajaan - 1 kali
7. Pepreriksaan Sijil Kaunseling (14 minggu) 1 kali
8. Ijazah Sarjana - Tesis sepenuhnya
9. PTK2 - 2 kali
10. PTK3 - 3 kali
Jumlah kesemuanya 15 kali...
Dalam "himpunan" peperiksaan yang aku lalui itu ada dua kategori.. Pertama, peperiksaan wajib. Iaitu peperiksaan awam sehinggalah melibatkan peperiksaan yang bersifat untuk meningkatkan kualiti diri... sama ada di peringkat sijil, diploma dan ijazah. Bagi aku itu tidak boleh tidak mesti dicapai jika kita ingin memburu cita-cita... Cuma apa yang aku kurang faham ialah peperiksaan kategori kedua iaitu peperiksaan dalam perkhidmatan... apatah lagi untuk menentukan anjakan gaji dari P1 ke P2... Malah untuk bergerak dari DG41 ke DG44 mesti disyaratkan lulus TK1 atau TK2... Untuk DG44 ke DG48 disyaratkan TK3 (TK yang lain buat seketika aku maleh nak campur...) Alkisah ceritanya dulu masa SSB ramai yang tak setuju... Mereka yang dapat "menegak" dan "melintang" adalah orang yang suka "kipas bossl ah"... Ataupun ada yang nampak sangat luar biasa dapatnya, dikatakan "air-condkan boss lah"... Hehe... sampai ke NUTP, depa fightlah... Tetiba bila datang SSM... Ha... baru padan muka!!
Mengimbas sedikit masa lalu, masa aku mula terjun dalam perkhidmatan awam... untuk sah jawatan mesti ambik Peperiksaan Am Kerajaan. Ada dua paper (aku tak ingat sangat apa papernya...) mesti lulus... kalau tak tak boleh sah jawatan lah... Tapi, itu mungkin setakat markah lulus je... Mungkin 40% ... sebab, k-a-d-a-n-g - k-a-d-a-n-g baru terdengar ada yang gagal. Aku rasa yang gagal dalam satu-satu sesi peperiksaan tu... tak sampai 5% kot...
Tetapi yang PTK ini... sungguh menyiksakan. Aku simpati kepada sesiapa yang duduk dalam satu-satu gred itu sampai "langgar dinding" (maksudnya gaji mati lah tu...) tetapi tidak boleh digerakkan ke DG yang lebih tinggi lantaran tidak mencapai aras 3 sekurang-kurangnya untuk kedua-dua paper. Memang kesian... jangan nasib yang sama menimpa aku sudahlah.. Kepada Allah S.W.T. mohon dijauhkan ...
Lagi pulak...mulai tahun ini calon-calon yang ambik PTK tidak boleh ambik ikut suka dia jer... Ada limitnya... Kalau tak silap aku, dalam kes aku ni.. ada satu lagi peluang kalau yang semalam aku lalui itu tak dapat aras yang aku inginkan... Dulu, tak! Ambik ajer! Bukan kena bayar pun... Kalau dalam dua TK3 yang lalu aku boleh lalui kenapa bila jarak ke pusat peperiksaan dah dekat sangat nih.. tak boleh pulak! Aku tak dapat bayangkan bagaimana pihak BSM dak urus guru-guru yang hanya mampu dapat di bawah aras 3?
Disebalik itu semua ada juga guru yang sangat berjaya... Semua PTK yang dilalui berjaya mendapat aras 4... Tahniahlah.. Itu adalah berkat kesungguhan mereka. Aku tak nafikan daripada kelompok ini ramai guru yang memang examination minded.. Mungkin tengah belajar di peringkat ijazah pertama, kedua atau ketiga... Sudah biasa dengan sepak terajang peperiksaan... Mereka dapat serap semua tekanan yang ada.. dan akhirnya berjaya. Dalam kalangan mereka ini memang ada cikgu yang berdedikasi... jadi cikgu-cikgu lain tak quiry lah... Cuma ada yang cikgu yang memang fokus "giler" dalam menghadapi peperiksaan ni... tetapi mengabaikan p&p dalam bilik darjah... Umpamanya saat-saat akhir menghadapi PTK, ada yang study dalam bilik darjah sambil meminta anak-anak murid "buat kerja masing-masing"...
Fenomena tersebut tentunya aspek yang tidak diingin oleh pihak kerajaan... Tetapi ia berlaku. Ada sesetengah cikgu kata... "Aku tak hairan dengan APC yang RM1 k tu!" Sebab, untuk dapat APC perlu kepada prestasi kerja sehingga 85% ke atas. Tetapi yang biasa dapat lebih 90% ke atas! Lagipun, RM1k tu setakat mana sangat lah nilainya... dan hakikatnya cikgu yang sentiasa patut arahan "boss" sahaja (penilai pertama dan kedua) yang akan mencapai marakah yang sebegitu (Lainlah masa SSB dulu... sekali menegak dan melintang, kesannya dapat dirasa sepanjang tempoh perkhidmatan yang berbaki!) Kalau rekod "disiplin" cikgu tak bagus... memang jangan mimpi nak dapat! Jadi, lebih baik fokus kepada PTK... Biasa kalau PTK dapat aras 4... boss akan beri "sokongan" untuk dapat anjakan gaji... Kalau tak bagi nanti banyak pulak ceritanya...
Aku rasa kerajaan kena melihatkembali semua aspek dalam PTK ini... Buat kajian semula selepas 6 tahun dilaksanakan... Kakitangan kerajaan la ni persis "lari mulut buaya masuk mulut naga..."

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template