The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, August 23, 2009

H1N1: RAKYAT TAK RISAU ?

Sunday, August 23, 2009
Bookmark and Share

Ancaman H1N1 di negara kita masih serius! Bila tiga hari tiada kes kematian bukan bererti kita dah tak perlu melakukan langkah-langkah berjaga-jaga.
Apa yang dinyatakan oleh Tun Mahathir itu ada benarnya. Rakyat seperti tak risau! Semalam, sewaktu aku merayau-rayau ke Bazar Ramadhan bersama anak aku nombor 3 (yang menuntut itu dan ini untuk melayan tekaknya yang berpusa..) aku dapati tak sampai 1% sama ada pengusaha gerai atau pengunjungnya yang memakai mask. Kekadang aku dan anak aku rasa macam canggung dibuatnya.
Memanglah ada halangan komunikasi bila kita pakai mask. Tak selesa dan merimaskan! Cuma apabila memikirkan kesannya yang sangat menakutkan... semua itu kita patut tolak tepi.
Berbeza sewaktu Tg.Malim mengalami IPU (Indeks Pencemaran udara) pada tahap tidak sihat... Aku sendiri pun tak pakai mask. Sebab, aku beranggapan kesannya tidak serius memandangkan aku bergerak menggunakan kereta. Lepas tu balim rumah, tutup pintu...
Tetapi H1N1... dalam rumah pun boleh masuk dan menular jika ada sesiapa yang dalam rumah tersebut dijangkiti H1N1.
Aku rasa, para pemimpin negara yang sering keluar kat media massa kena buat teladan yang baik. Mereka juga kena pakai mask. Tengoklah foto-foto di atas! Tun sorang sahaja yang pakai mask. Kenapa PM dan Isteri, Pak-pak Menteri tak pakai mask? Takut nanti rakyat tak nampak muka mereka kot? Nanti rakyat kata pemimpin tak mesra rakyat...
Kita ketepikan dulu soal tak mesra rakyat kek... Nanti rakyat benci kek... Apa yang penting ialah, beri kesedaran kepada rakyat bahawa ancaman H1N1 sangat serius. Jika langkah-langkah yang sewajarnya tidak diambil... bilangan mangsanya akan terus meningkat.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template