The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Sunday, August 16, 2009

DAPATKAN MASK DI JABATAN PELAJARAN...

Sunday, August 16, 2009
Bookmark and Share
Isu Topeng Muka
Tahniah dan syabas kepada pihak Kementerian Pelajaran kerana berinisiatif membekalkan topeng muka kepada para pelajar. Oleh sebab ada sebanyak 9,844 buah sekolah di seluruh negara, tentunya untuk membekalkan topeng muka ke semua sekolah akan mengambil sedikit masa.
Tetapi jika dihitung jumlah RM2.6 juta itu apabila diagihkan kepada semua sekolah, puratanya setiap sekolah hanya akan mendapat sekitar RM264.12 sahaja. Daripada jumlah tersebut jika skeping mask berharga RM0.60 maka pihak sekolah hanya mampu membelib 440 keping mask.
Cuba bayangkan jika sebuah sekolah itu mempunyai lebih seribu orang murid? Sedangkan semua orang tahu bahawa harga RM.060 itu adalah sekeping mask yang hanya wajar digunakan dalam tempoh sehari. Analisis yang lain pula, di negara kita ada seramai 5,416,924 orang pelajar. Daripada jumlah peruntukan tersebut maka tidak semua orang murid dapat mask! Justeru jika semua orang perlu diberi mask sekeping seorang maka kerajaan perlu menyediakan RM5.4 juta.
Justeru, saya pun setuju memberikan mask kepada semua pelajar bukan satu mekanisme yang terbaik. Apa yang paling baik ialah pendidikan peri pentingnya menggunakan mask semasa berada di luar rumah hatta di sekolah juga. Jika ingin lebih selamat di dalam rumah juga jika di dalam rumah kita sendiri pun telah ada gejala-gejala seperti batuk, selesma, sakit tekak dan sebagainya.
Apa kata pihak Lembaga Filem Negara membuat filem dokumentari tentang H1N1. Lepas itu CD atau DVD tersebut diedarkan ke setiap sekolah untuk dipertontonkan kepada seluruh warga sekolah. Manakala pihak Kementerian Kesihatan pula menyediakan poster yang lebih serius untuk dipaparkan dalam kawasan sekolah.
Melalui pendekatan tersebut, para pelajar akan lebih mengambil berat tentang penggunaan mask. Jika tidak ada mask percuma sekali pun, mereka akan meminta kepada ibu bapa agar membeli mask.
------------------------------------
Isu Antiviral
Sesiapa sahaja apabila sakit, mereka terfikir akan ubat yang boleh menyembuhkan penyakit. Malah sebenarnya mencari ubat itu jatuh hukum wajib. Justeru, dalam konteks berdepan dengan H1N1, semua orang akan terfikir perkara yang sama. Iaitu ubat dan penawar.
Keadaan menjadi musykil apabila virus tersebut dilaporkan belum ada penawarnya. Apa yang ada hanyalah kawalan virus sahaja yang sesuai untuk suspect Influenza-Like Illness (ILI) sama ada dengan faktor risiko ILI atau tidak. Jelasnya Tamiflu dan Relenza bukan antidot yang tepat terhadap H1N1.
Justeru, apabila rawatan antiviral menjadi satu alternatif, tidak hairan jika rakyat yang 'faham' keperluan rawatan tersebut akan mendapatkan rawatan walaupun terpaksa membayar dengan nilai yang tinggi kendatipun ia boleh diperolehi dengan percuma. Keadaan tersebut akan bertambah serius apabila ada pihak yang sengaja 'mengapi-apikan' perkara tersebut atas kepentingan perniagaan mereka. Maka, itulah sebab mengapa pihak Kementerian Kesihatan perlu memberikan maklumat dengan tepat kepada rakyat.
Baru-baru ini saya ada menerima email yang menyatakan di Thailand mereka menggunakan air kelapa serta tamar untuk melawan virus tersebut. Mungkin dengan andaian bahawa air kelapa adalah penawar yang mujarab untuk banyak penyakit termasuk racun serta tamar atau kurma adalah makanan yang mengandungi banyak hasiat, maka keduanya disatukan bagi mendapatkan impak maksimum. Agak kelakar, selepas itu saya mendapat informasi lain agar minum susu pulak... Ialah, memang susu adalah makanan sempurna. Semua ada... Jadi tak hairan kalau ada yang mengesyorkan air kelapa + kurma + susu + madu! Kerana, semua makanan itu mempunyai hasiat yang sangat hebat!!
Sekarang ini telah ada usaha sendiri-sendiri bagi membuat "antidot" sendiri bagi mencari jalan keluar terhadap virus yang sangat bahaya itu.

Facebook Comments

0 PANDANGAN:

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

free counters

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template