The company of a good friend is like an owner of musk; if you don’t buy anything, you will get the smell of it. The company of a bad friend is like the blacksmith’s bellows; if you are not affected by its black dirt, you will be touched by its smoke.

Saturday, August 29, 2009

CATATAN HARI KE-8 RAMADHAN...

Saturday, August 29, 2009
Bookmark and Share
Rupanya sudah tiga hari blog aku ini tidak dikemaskini... Kerana, selama tempoh itu aku tidak larat nak duduk di depan PC mengetuk keyboard buat menukilkan sesuatu yang agak banyak berlegar-legar dalam mindaku yang agak tidak terurus ini.
Walaupun rasa tidak sihat itu telah aku rasai seawal satu Ramadhan lagi... namun aku masih berupaya melawannya. Cuma selepas peperiksaan PTK hari itu keadaan menjadi agak sukar diurus... Batuk dan selesema ditambah dengan suhu badan yang agak tinggi membataskan rutin harianku. Namun, aku masih mampu menghantar anak ke tusyen serta ke kedai dengan syarat aku tidak keluar dari kereta. Hehe... macam supir plak!
Petang khamis, aku ke sekolah isteriku menghantarnya menyelesaikan urusan Pemangkuan PPLD DGA29 ke DGA32. Sesampai di rumah, sewaktu keluar dari kereta... aku terasa ada yang tak kena dengan bahagian belakangku... Lepas tu aku dah tak boleh tunduk. Aku taklah kisah sangat... sebab sebelum ini pun aku pernah melalui keadaan seperti itu. Cuma, keadaan semakin serius apabila pagi semalam, sewaktu aku berkahak dalam biik air.... tiba-tiba aku terasa amat sakit pada bahagian belakang sehingga menyebabkan aku tidak berupaya berdiri dan terpaksa berpaut pada sinki! Selepas itu aku hanya banyak baring dan tak mampu keluar rumah.
Selama itu semua urusan keluar isteri aku yang lakukan. Termasuklah urusan menghantar anak-anak aku yang tiga orang itu untuk menunaikan solat jumaat. Aku? Terbaring dan hanya mampu mendirikan solat zuhur secara duduk. Pun begitu... aku tak boleh duduk bersila lama-lama. Nak duduk menopang dagu pun tak sampai. Aduss! Cobaaannn...
Berada dalam kondisi tidak normal ini... tidur pun menjadi tidak aman. Pagi tadi aku bermimpi kena menghadiri kursus selama tiga hari! 6,7 dan 9 ... Tak pasti bulan apa? Anehnya tidak berturutan harinya... Kalau 6 September jatuh hari Ahad! Ahh.. itu semua mainan mimpi orang yang tengah tak sihat agaknya.
Sebelum itu aku bermimpi bermain air di laut. Airnya sangat biru serta ombaknya sangat bergelora... persis sebuah kawasan yang sangat dalam (bab air laut nih.. aku memang fobia! Kalau tengok peta... ada kawasan pulau kat lautan di kelilingi dengan warna biru... lutut aku dah ngilu dibuatnya...) Anehnya, airnya separas lutut jer! Dan aku tak nampak bahagian pantainya.. Takkan lah kat tengah laut kot? Paling tak masuk akal "kami" sedang bermain seperti pelancar roket beb! Aku lancarkan ke tengah lautan... dan di tengah-tengah lautan itu ada jambatan yang sangat panjang yang penuh dengan kerlipan lampu... Hehe... temengah-mengah gak aku dibuatnya bila terjaga!!
Pagi ini aku rasa macam ok sikit... Masih terasa lagi sakit bahagian belakang. Surf internet pasal sakit yang melibatkan tulang belakang. Kalau tak silap... aku sedang mengalami Low Back Strain atau Lumbar Sprain.
Muscle strains and lumbar sprains are the most common causes of low back pain. A low back muscle strain occurs when the muscle fibers are abnormally stretched or torn. A lumbar sprain occurs when the ligaments, the tough bands of tissue that hold bones together, are torn from their attachments. Differentiating a strain from a sprain can be difficult, as both injuries will show similar symptoms. Many doctors refer to both injuries as a category called "musculoligamentous injuries" of the lumbar spine. In general, it doesn't matter what you call the problem because the treatment and prognosis for both back
strains and sprains is the same.
Ada juga exercise ringkas dicadangkan kepada sesiapa yang mengalami keadaan sebegitu.

Let's now look at how easy it is to do these three simple back pain relief
exercises:
Exercise 1 — Hip Rolls:
Stand back away from your support and stand with legs at shoulder-width apart. Tighten your abdominal muscles and put your hands on your hips. Imagine you have a hula hoop, or are doing the hula, and rotate your hips clockwise 5 times, then rotate them counter-clockwise 5 times. Be sure to relax and smile and breathe naturally with this exercise.
Exercise 2 — Waist Twists:
With your hands relaxed at your sides and with feet a shoulder-width apart, simply start swinging your arms right then left, patting both hands on your lower back as they reach around. This will massage the kidneys. Be sure not to swing or pat too hard, just in a relaxed easy motion! Breathe naturally and relax. Simply do a count of 10, and then relax. Then move onto the next exercise.
Exercise 3 — Knee Bends:
Do some gentle, relaxed knee bends. If you have knee or back issues it is best to do them with the assistance of a chair, table or desk. Stand in a relaxed shoulder-width position and place your hands on the support. Tighten your stomach muscles and exhale while bending your knees and going down as far as you can without falling or straining your knees. Inhale while standing up. Do 10 of these to finish this quick exercise circuit.
The complete series of these three simple exercises only takes about two minutes to complete.
Initially, try to do the exercises three times each day. So take an exercise break at work instead of a coffee or cigarette break! You'll be delighted on how good your low back will start to feel over time.
<Sila baca>

Aku cuba juga lah... baru sekali buat mana dapat kesannya. Kalau ikutkan, kena buat 3 kali sehari. Nanti lah... Semoga aku cepat sembuh.. sekolah pun dah nak bukak... Insya Allah

Facebook Comments

1 PANDANGAN:

P.Wakuba said...

Jaga diri baik2 cikgu..sekarg time musim sakit ni...Risau kalo time gni sakit kan..apa pun x blh bikin..hope semua ok sebelem buka sekolah nanti...take care..

Post a Comment

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA...

 

ADUHAI SAGA BLM...

17 Februari 2010 - Booking di Maha Mega Sdn.Bhd.,Tg.Malim

17 Mei 2010 - Terima. Alarm tidak berfungsi. Rujuk ke Karang Saujana, Tg.Malim. Tak terima sebab belum servis pertama.

26 Mei 2010 - 1st service & Repair alarm system - 2 jam. Karang Saujana, Tg.Malim. Ganti Eng.Oil, oil filter & Drain nat(?) Total = RM114.20

2 Jun 2010 - Repair water pipe ring - 3 Jam Karang Saujana, Tg.Malim. Total = RM5 (Ring tak masuk dalam warranty)

BAHAGIAN TAJAAN PENDIDIKAN, KPM

Perkhidmatan Pelajaran

PENGAJIAN AM 900

LAMAN PRA UNIVERSITI SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM

TRAFIK

PERSPEKTIF CIKGU MALEQUE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template